Debat: Tænk som kunderne

Af Peter Willemoes, fhv. adm. direktør i København bl.a. på SAS Scandinavia Hotel
 
Der skal være plads til nostalgi. Det er i det historiske lys, vor tids vilkår får mening.
 
Gennem det sidste års tid har jeg arbejdet med destinationsudvikling i Sverige/Skåne, og som det rigtigt skrives i weekend-bloggen, er turistbranchens nye ”executives” meget veluddannede. Men én vigtigpointe er svær at få øje på: tænk som kunderne!
 
Fra VisitSweden til det lille lokale turistkontor domineres udviklingen af den fysiske kapacitet. Det er hoteller, sommerhuse og transportselskaber. Når man så spørger om, hvorfor turisten skulle foretrække deres destination frem for en anden – så flakker blikket og frem kommer farvestrålende præsentationer af, hvordan man kan bo og spise.
 
I min tid på hotel Scandinavia hævdede jeg, at der ikke kom en eneste gæst til København for at bo hos os. De havde et motiv med at komme til byen og i kølvandet på motivet kom et behov for et sted at sove. Vor indsats skulle selvfølgelig være at skabe et godt hotel, men frem for alt skulle vi være med til at skabe et motiv med at komme til staden.
 
Så veluddannede mennesker er en gave, men der skal være plads til Irma-Olsens synspunkt: ”tænk som dine kunder.”

Skrevet af Peter Willemoes