Delta Air Lines bedst blandt USA’s store flyselskaber

Omfattende undersøgelse baseret på forsinkede eller aflyste flyvninger, afviste passagerer, mistet bagage og passagerklager placerede sidste år Delta øverst blandt USA’s syv største flyselskaber. United landede på sidstepladsen.

Avisen Wall Street Journal har lavet sin årlige rangering af USA’s syv store flyselskaber – baseret på tal fra FlightStats.com, der registrerer flyselskabers præcision, samt fra USA’s transportministerium.

Ranglisten omfatter seks områder – forsinkede, herunder ekstremt forsinkede (over 45 minutter) eller aflyste flyvninger, afviste passagerer, mistet bagage og passagerklager.

Top 7 for sidste år blev: Delta, Alaska Airlines, US Airways, Southwest, JetBlue, American og United.

Undersøgelsen viste bl.a. forbedringer i flyselskabernes præcision fra 2011 til 2012. Næsten 80% af indenrigsafgange ankom til gaten på destinationen til tiden; der tillades en forsinkelse på op til 15 minutter. Tallet var 76% i 2011.

Kun 1,4% af de syv store selskabers flyvninger blev aflyst sidste år mod 2,1% i 2011. Der var samtidig færre ekstreme forsinkelser – over 45 minutter – og flyselskaberne mistede færre stykker bagage.

Omvendt steg antallet af afviste indenrigspassagerer sidste år, typisk pga. overbookinger, ligesom antallet af klager fra passagererne steg i 2012 sammenlignet med 2011.

Delta Air Lines, der topper som bedste selskab blandt de syv store sidste år, havde bl.a. færrest aflyste fly og var også i den lave ende på områder som forsinkede fly, afviste passagerer og mistet bagage.

Det er en markant forbedring for Skyteam-medlemmet, der kom sidst på listen i 2010. Det var i perioden, hvor Delta opslugte Northwest Airlines. Siden har flyselskabet arbejdet hårdt med at forbedre sin effektivitet; blandt forbedringerne er et nyt bagagesystem i Deltas hovedlufthavn, Atlanta, verdens største målt i passagerer.

Delta er også verdens største flyselskab – tallene for 2012 er endnu ikke klar, men i 2011 havde selskabet over 160 mio. passagerer.

Omvendt på bunden af Wall Street Journals rangliste for sidste år kommer Star Alliance-medlemmet, United, der ellers havde listens andenplads i 2011.

United havde sidste år flest afviste passagerer på amerikansk indenrigs og flest klager fra passagererne. Alene i de ti første måneder af sidste år kom der 3.617 klager om United – mod 958 i samme periode i 2011. Til sammenligning havde Delta 777 klager i de første ti måneder af sidste år.

Wall Street Journal forklarer også her, at Uniteds dårlige rangering skyldes dets overtagelse af Continental. Mange data om passagerer blev mistet da de skulle overføres fra Uniteds computersystem til Continentals. Det betød mistede reservationer, lange ventetider på at komme igennem til call centre, forsinkede og aflyste fly samt vrede passagerer.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.