Delta tabte flydør over Danmark

Boeing 757’eren tabte den 180×120 cm store dør mellem Kalundborg og Holbæk. Den blev tabt fra ca. 3,5 km’s højde, da flyet var på vej fra New Yorks Kennedy-lufthavn til København.

 
”Inspektionsdøren sidder bag venstre vinge,” siger havariinspektør Lars Christoffersen fra Havarikommissionen til Nordvestnyt.dk – døren giver adgang til flyets hydrauliske system C.

 
”Tabte døre skal ikke forekomme på fly,” siger Lars Christoffersen. Han siger til Ritzau, at tabet er en ”bagatel” og sammenligner det med, at en bil har tabt et benzindæksel. Ifølge Havarikommissionens faldt lågen ned mellem Stigs Bjergby og Mørkøv Kirkeby.

Indtil lågen er lokaliseret, er det et mysterium, hvordan den kunne falde af flyet. ”Den har otte låseanordninger, så vi aner ikke, hvordan den kunne rive sig løs,” siger Lars Christoffersen. Lågen sidder bag venstre vinge, hvor den beskyttede flyets hydrauliske system for vind og vejr.

 
”Da lågen rev sig løs, blev flere ledninger beskadiget. Men flyet landede uden problemer. Den slags sker en gang om året,” siger Lars Christoffersen.

 

Men stumper, der falder af fly, kan give alvorlige problemer. Det var en del fra et Continental Airlines-fly, der var årsag til havariet for en Air France-concorde i år 2000 med 113 omkomne, bl.a. dansk ægtepar.
Et fly fra amerikanske Continental Airlines tabte ved start fra Paris 25. juli år 2000 en stump, der resulterede i, at det næste startende fly, en Concorde fra Air France, forulykkede.

 
Havarieksperter fastslog, at hjulene på Concorden sprang, fordi de ramte en titanium-del fra en Continental DC-10, som var lettet umiddelbart forinden fra samme bane i lufthavnen. Continental vil appellere dommen, der kom i denne uge, fra en fransk domstol.

 

 

Skrevet af redaktionen