I dag er der deadline for, at Alitalia kommer frem med en redningsplan, da man ellers mister sine licenser, og i næste uge må afskedige omkring 19.000 ansatte. Krisen har fået Berlusconi til at aflyse sit besøg i FNs generalforsamling i New York.
Bobestyrer Augusto Fantozzi sagde i går, at han var ’relativt optimistisk’ med hensyn til et salg af nogle dele af Alitalia til CAI konsortiet, som har trukket sit købstilbud på Alitalia tilbage på grund af problemer med fagforeningerne. Han mente forhandlingerne kunne genoptages og enighed med fagforeningerne nås inden 30. september.
I separate møder, som Berlusconis assistent Gianni Letta har haft med lederne af CAI, fagforeningsbosser og tidligere Alitalia CEO Francesco Mengozzi, der nu er konsulent for Air France-KLM, mundede ud i muligheden for, at Air France-KLM køber mellem 15 og 25% af CAI konsortiet, hvis det genåbner sit bud på Alitalia. AF-KLM har tidligere vist interesse for minoritetsaktier i et nyt profitabelt Alitalia.
Italienske medier skriver også om fornyet interesse fra Lufthansa, selv om selskabet har understreget, at man ikke er interesseret med mindre Alitalias problemer løses først. Desuden er der vist interesse fra det Venezuelanske flyselskab Aserca, som dog afviser rygterne.
Berlusconi siger, at CAI er den eneste mulighed, selv om Air France-KLM, British Airways og Lufthansa vil være velkomne til at overtage mindre aktieposter, hvis CAI skulle få succes. Air France og Lufthansa ønsker ikke at kommentere.
De seneste forhandlinger har også vakt en vis positiv stemning blandt ministrene, og transportminister Altero Matteoli siger, at man måske ikke er optimistiske, men at man stadig har et håb.
Berlusconis assistent har også holdt møder med de tre fagforeninger, der støtter CAI-købet, og de fagforeninger, der gik imod – herunder piloter og kabinepersonale – var også indstillet på nye samtaler.
og Berlusconi regner med at kunne overbevise fagforeningerne i løbet af i dag.