Den tror vi heller ikke på, Ryanair

Glæd jer kære forbrugere. Fra vintersæsonen kan I flyve med Ryanair fra København til Bari i Italien, Nantes i Frankrig, Lappenranta i Finland, Haugesund i Norge, Eindhoven i Holland og Shannon på den irske vestkyst. Man ser vinterkøerne foran sig!

 

I alt har Ryanair lagt billet ind (slot-ansøgning) på 34 ruter fra vinterfartplanens start. Det kan vi så få sommerens agurketid til at gå med, inden det ved udgang af august viser sig, at de ikke er fulgt op, og derfor frafaldes. Sådan gik det i fjor, og sådan går det efter al sandsynlighed også i år.

 

Den prøveballon, der er sendt op, omhandler ca. 8.000 slots og en produktion langt over èn mio. flysæder.

Hverken Norwegian, SAS eller Easyjet behøver at ryste i bukserne. Der er ikke meget, der taler for, at Ryanair skulle beslutte sig til at flyve på Københavns Lufthavn (så skulle det da være Roskilde). Selskabet går normalt ikke ind på en hovedlufthavn. Ganske vist har Københavns Lufthavn nu den perfekte lavpristerminal til formålet, men prisniveauet er antagelig for højt, og markedet allerede belastet af overkapacitet. Da ikke mindst i en vintersæson.

 

Ganske vist er der ansøgt om ruter til deciderede charterdestinationer som Lanzerote, Fuerteventura, Tenerife og Rom. Men dels har Norwegian og SAS allerede lukket hullerne efter Sterling, dels er den danske charterflåde måske Europas stærkeste til eftertragtede rejsemål om vinteren.

 

Man skal da ikke udelukke, at der findes passagerer, som gerne vil til Valencia, Venedig, Haugesund, Leipzig eller Kaunas om vinteren. Men så stærkt er danskernes rejselyst dog næppe.

 

Man kan heller ikke udelukke, at der vil opstå problemer med fagforeningerne. Sådan så det også ud i Billund, men de udeblev.

 

Det ville da være fint med endnu en mio. passagerer i lavpristerminalen udover den million, som Easyjet er tæt på. Realiteten taler for endnu en gang luftsteg.

 

Hvad mener du?

Skrevet af Ejvind Olesen