Der er forskel på dronninger

Det store skib gjorde stop på vej fra Southampton til Baltikum. Det samme mål havde de fleste andre af fire anløb fredag og de seks om lørdagen til Københavns Havn.  Sammenlagt bliver det et pænt stykke over 30.000 passagerer på besøg, og hertil kommer så den del af personalet, som havde fri og fik lov at gå i land.

Hvor meget det betyder for København i omsætning, vil det være meget voveligt at regne på, men det er en virkelig turist indsprøjtning. Oppe i Helsingør meldte erhvervslivet, at de ikke så meget til passagerer fra Queen Mary. De var blot på gennemrejse. Det er anderledes i København, især for de mange, der starter og slutter deres krydstogt i København (Nordhavn).

Queen Elisabeth havde 2.000 passagerer om bord, heraf 90 procent briter. Kaptajnen fik sin plaquette for første anløb af terminalmanager Verner B. Hansen, og Cunard Lines danske agent Bella Vista Travels, Jesper Boas Smith, havde sammen med How2Cruise en gruppe inviterede gæster om bord.

Queen Elisabeth er foreløbig den sidste af de tre Cunard-søstre, de to bare lidt ældre er Queen Mary 2 og Queen Victoria. Skulle man vælge mellem de tre, vil mit valg klart være de to ældste. De virker på en måde mere moderne, og mere velegnede til krydstogter, selv om Queen Mary’s force er transatlantiske ture mellem Europa og USA.

How 2Cruise har spændende tilbud med Queen Victoria, men kniber det med at holde den danske vinter ud, kan man jo også vælge at tage med Queen Elisabeth fra Hamburg 8. januar, et krydstogt på 111 dage til 52 forskellige destinationer.

Startpris i udvendig kahyt med balkon 168.670 kr.

Queen Mary kommer til Helsingør igen 11. august og derefter for første gang til Aarhus. Queen Elisabeth er igen ved Langelinie 11. juli og 18. august, mens Queen Victoria kommer 21. juni og 22. juli.

 

Skrevet af Ejvind Olesen