Derfor går det galt med bilen på ferien

Foto: SOS International.

Overophedede kølere, flade batterier og defekte bremser er blandt hovedårsagerne til, at mange danskere hver sommer må tænde katastrofeblinket og finde advarselstrekanten frem på de europæiske ferieveje.

De mekaniske nedbrud er med op mod 70% den hyppigste årsag til, at danskere må have vejhjælp på ferien, skriver ekstrabladet.dk

10% af assistancerne skyldtes sidste år punktering, mens fejl ved tankning var årsagen til 2% af tilfældene. 8.000 gange måtte danskere have vejhjælp i Europa i de tre sommermåneder sidste år, viser tal fra SOS International, der også assisterer FDM vejhjælps kunder.

”Tallene viser, at det er vigtigt, at bilen er gjort klar til ferien og hvorfor det er vigtigt, at man er dækket af den rigtige vejhjælp. Er man ikke det, risikerer man både dårligere muligheder for at blive hjulpet og store regninger til reparationer og for eksempelvis hjemtransport”, siger jurist i FDM, Helle Brasch.

I SOS Dansk Autohjælp opfordrer man til at huske, at en lang tur sydpå ikke er det samme som den daglige kørsel: ”Mange glemmer at tjekke bilen inden ferien, fordi den jo kører fint til hverdag. Men der er større risiko for problemer på langture, hvor bilen bliver hårdt belastet”, siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp.

”Det er især motor, bremser, gearkasse eller kobling, der står af efter flere timers uafbrudt kørsel med høj fart og fuld oppakning i sommervarmen”.

De fleste er sikret vejhjælp gennem bilens kaskoforsikring og dermed det såkaldte Røde Kort, som gælder i hele Europa, Tyrkiet og dele af Rusland og sikrer, at man kan få den nødvendige hjælp. Det indebærer bl.a. at bilen bliver bugseret til værksted, og om nødvendigt helt hjem.

FDM anbefaler, at man henter Rødt Kort app’en til sin smartphone. Med den kan man ringe direkte til vagtcentralen og samtidig angive sin nøjagtige GPS-position, ligesom der er gode råd til, hvordan man bør forholde sig.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.