Det er bare et selvmål, SAS

Nu gik det lige så godt. SAS havde pæne trafiktal og pæn økonomi i september. Præcisionen var i top. Spareplanen holder. Kundetilfredsheden høj. Rekordsalg i efterårskampagne. Hvorfor i alverden så skade det gode image ved så latterlig lille en ting som at starte med at opkræve betaling af sodavand på langruter?

En nyhed fra takeoff.dk, som gik rundt i alle aviser og på TV og blev eksponeret så alle kan huske den med ”det er altså bare SAS”.

 

I virkeligheden er det grotesk, fordi SAS jo netop givet frie drikkevarer til maden. Hvad vil du gerne drikke til måltidet? ”Tak fire colaer, så har jeg til helt turen.” ”Så skal du tage dem nu.” ”Ja tak, så gør jeg det ”.

 

Et tænkt eksempel. Javel, men bringer det ikke tanken hen på, at det er et personaleproblem mere end et forsyningsproblem? Måske et tidsproblem i alle tilfælde. Men sandelig også en mangel på god service på turistklasse.

 

Hvordan kan man nu få den tanke? Forrige uge var jeg om bord  hjem med SAS fly på turistklasse fra New York via Stockholm. Det direkte fly var udsolgt. Start til tiden fra Newark og hurtigt i luften. Derefter stilhed. En god times tid eller lidt mere.

 

Ingen forespørgsel til et ønske om en drink før maden. Til gengæld gik der så sport i at servere madbakkerne i et tempo, så man næsten fik åndenød. Derefter igen total stilhed. Så begyndte drinksvognene endelig at komme rundt, da mange havde spist mere end halvdelen.

 

”Vil du have noget til en drink før maden (??), vil du have noget til kaffen? Hvad vil du drikke til maden øl, vand, vin?”  Det hele serveret på èn gang, for at det ikke skal være løgn. Derefter går der ganske kort tid, så kommer te og kaffe, endnu inden passagererne er nået igennem drinken til ”før maden”, og slet ikke til selve menuen.

 

Nu går det til gengæld hurtigt. Inden længe er kabinepersonalet i gang med indsamlingen af affald. De langsomme passagerer må se at blive færdige i en fart, så lyset kan blive slukket, som på vandrehjemmets sovesal. Og godnatdrinken i form af en flaske (gratis) vand sidder jo allerede i stolelommen foran.

 

Hvad i alverden er det for et svensk rationaliseringsfirma, der har været inde over det forløb. Passagererne er ikke trætte. Kl. er kun 21 lokal tid. De har faktisk masser af tid.

 

Det skulle vel ikke være fordi personalet gerne vil sove? Eller holder den officielle forklaring om, at de skal have mere tid til business passagererne, fordi der er skåret ned på bemandingen.?

 

Jeg ved det ikke, men det virker bare så helt forkert sat i relief til en gratis sodavand eller to. Hvad skal SAS med de store problemer, så længe de har nok af de små? Oven i købet selvskabte.

Skrevet af Ejvind Olesen