’Det er dejlig å være norsk – i Danmark’ i 25 år

AVIS SYND

Jens Okking var en årrække gennemgående figur i kampagnen. Her sammen med Preben Kaas over dansk mad og drikke i Tivolis ’Grøften’.

I år er det 25 år siden VisitDenmark lancerede slagordet ’Det er dejlig å være norsk – i Danmark’, som op gennem årene har udviklet sig til at have en lige så stor genkendelse som Coca Cola i Norge.

“I 2014 konstaterer vi at 97% af befolkningen kender slagordet ’Det er dejlig å være norsk – i Danmark’. Det er blevet en del af norsk daglig tale. Kong Harald har citeret udtrykket i sin tale til det danske kongehus under et statsbesøg, aviser og andre nyhedsmedier griber til udtrykket, så snart nordmænd har sportslig succes på dansk jord, og i grundskolens 9. klasses pensum er slagordet sin egen opgave-case,” fortæller chefen for VisitDenmark i Norge, Vidar Mørch.

Vi skal altså tilbage til 1989 for at spore oprindelsen ril kampagnen, som har løftet nordmændenes gode forhold til Danmark frem i norsk daglig tale. “At en reklamekampagne er løbet kontinuerligt i så lang tid er en historie i sig selv, men mere spændende er det at se på, hvad udtrykket har betydet i løbet af denne tid,” siger Vidar Mørch.

Overnatningstallene er siden mere end fordoblet og de konkurrerende transportører har sammen oplevet et helt andet kundeunderlag, end man overhovedet kunne drømme om.

“At vi kan fejre 25-års jubilæum i det samme år, som Norge fejrer 200 år med egen grundlov, efter lang tids dansk styre, er ekstra glædeligt”, siger Vidar Mørch, som selv er nordmand – om end med et dansk hjerte.