Det er ikke altid det lykkes

Det er unægtelig sjovere, når SAS som i dag åbner en ny langrute fra København, end når det er en lukning. De sidste har der været talrige af. Med vidt forskellige grunde, men ofte fordi der ikke var økonomi i ruten, men også fordi der manglede fly.

 

Overenskomster – indtil de opnåede besparelser – bar skylden for en ret så passiv indsats i det meste af Jørgen Lindegaards fem års periode som koncernchef, startende med 11. sept. I USA. Forinden havde han selv været med til at indvie ruten fra København til Washington D.C., den holder endnu.

 

”Så længe det koster mere at gå i luften, selv med et fyldt fly, end vi kan hente hjem i indtægter, kommer der ingen nye langruter,” var svaret derefter.

 

Listen over lukkede ruter er lang. Los Angeles lukkede for at skaffe fly til en ny rute over Sibirien til japanske Osaka. Det skete med Jan Stenberg som koncernchef. Den lukkede kort efter på grund af jordskælvet på Kobe-halvøen.

 

Længe forinden stoppede ruterne til Rio, Nairobi, Johannesburg og Manila fra København.

 

Senere kom den meget overraskende stop i 2009 for ruten til Seattle. Stor skandinavisk søgning, men dyr at flyve på grund af den lange afstand og personalets arbejdstider. Icelandair trådte til med det samme og åbnede på Seattle.

 

Før det skete, var det et farvel til Delhi (for anden gang), Hong Kong og Singapore (nu stop i Bangkok) og Shanghai (genåbner i dag). Dubai røg ud samtidig med, at konkurrencen fra Norwegian blev skærpet, og flyet kunne bruges andre steder så som Oslo-New York, der har været lukket og åbnet flere gange.

 

De 11 fly, der nu betjener SAS’ langruter er i sig selv ikke imponerende af et selskab med 27 mio. passagerer om året. Ruterne til New York, Chicago og Washington går tilfredsstillende i plus. Beijing fra København ligeså, men problemer med Japan, som endnu lider under følgende af jordskælvet, og formentlig også lidt med Bangkok på grund af overkapacitet til Thailand.

 

For Københavns Lufthavn er det godt, at der er kommet flere langruter med udenlandske selskaber, for SAS alene kunne ikke blive ved med at bære København frem til det internationale hub det trods alt er i dag – selv om Air China fra Star Alliance har meldt forfald til den planlagte åbning i juni med fire ugentlige fly fra Beijing til København. Kinas største flyselskab havde nu heller ikke gjort noget som helst for at markedsføre den nye forbindelse.

Skrevet af Ejvind Olesen