Det går efter planen i SAS

sas kabine stewardesseLUFTFART: Det kniber med at holde gennemsnitsbelægningen som følge af den kraftige ekspansion med nye ruter, men det ser ud til at indtægterne holder mål med forventningerne. Især er der fremgang til og fra Sverige. 

Man kan ikke umiddelbart på trafiktallene fra juni se om fremgangen i SAS holder. I sig selv er en fremgang på 0,9 procent i passagerer og et fald i den gennemsnitlige belægning på 0,8 procent ned til 80,1 procent ikke imponerende. I samme uge kom Air France/KLM med et gennemsnit på 85,1 om bord i flyene. Noget SAS også gerne skulle op på.

Alligevel er de dybereliggende tal gode, og lever i følge SAS helt op til niveauet for den nye plan, også selv om gennemsnitsindtægten pr. udnyttet flysæde går tilbage.

Noget man kunne forvente, når der sker en så kraftig ekspansion, og den interkontinentale trafik vokser med 3,8 procent og har fremgang over hele linjen til USA. Ikke mindst takket være en ny rute til San Francisco og den øgede frekvens med to daglige afgange de fleste ugedage fra København til New York.

Der er også positive takter for den givtige Europatrafik med flere nye ruter, og så vokser trafikken til og fra Sverige særligt. En direkte følge af mange de nye ruter går ud fra svenske lufthavne.

Da SAS har lovet plus på bundlinjen i det regnskabsår, der slutter med udgangen af oktober, og da der er minus i de to første kvartal, er det også nu det tabte skal hentes hjem.

Aktionærerne er åbenbart i tvivl og handlede aktien ned fredag eftermiddag med næsten to procent.