København skal være verdens mest åbne by

Under varemærket ”cOPENhagen – Open for you” vil turistbranchen nu forsøge at give København et nyt logo.



Det nye varemærke, ”brand” som det hedder på nudansk, skal give København mulighed for at tale med én stemme og ”brande” byen som åben og imødekommende by, værd at besøge, flytte til, studere i og investere i.



”Det er vigtigt, at København har sit eget brand, når vi skal ud og markedsføre byen. Vi er i skarp konkurrence med Stockholm, Amsterdam og Berlin. Byer, der alle har et brand – og har succes med det,” siger Ole Andersen, salg – og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.



Men Danmark har et problem med sin åbenhed overfor udlændinge fra lande, Danmark helst ikke ønsker besøg fra. Den restriktive danske visumpolitik overfor f.eks. Indien, Kina, Rusland, Ukraine osv. koster årligt dansk turisme hundredvis af millioner kroner i udeblevne indtægter, har Danmarks Rejsebureau Forening oplyst.



”Der er store problemer med at få visum til Danmark hvis man er borger i et land, hvis statsborgere efter Integrationsministeriets opfattelse udgør en flygtninge- eller indvandringsrisiko. Danmark skal fremtræde mere positivt og være meget mere let tilgængelige og åbne end i dag – for hvem gider besøge et land som helst ikke vil have udlændinge på besøg,” sagde Lars Thykier, adm. direktør i DRF, sidste år til Take Off.



Borgere fra Indien, Ukraine og Kina fik dog i juli 2008 nemmere ved at opnå turistvisum til Danmark end før.



I en udtalelse sidste år hed det bl.a. fra DRF:

”Den urimelige ventetid på behandling af visumansøgninger er et problem, flere danske rejsebureauer dagligt konfronteres med. DRF modtager jævnligt opkald fra frustrerede medlemmer, som føler sig magtesløse i kampen om at få turister til Danmark som følge af den lange behandlingstid på visum. De oplever, at turister og forretningsfolk simpelthen på forhånd opgiver at komme til Danmark, når de finder ud af, hvor omstændelig proceduren for erhvervelse af visum til Danmark er.”





Der er mere om Københavns nye varemærke på hjemmesiden: opencopenhagen.com



HB

Skrevet af