”Det er f…. guld,” lød kommentaren fra et rejsebureau, da KLM torsdag bekræftede, at det rykker ind på Billund-Amsterdam fra sommerprogrammet næste år.
Ydermere får KLM en sjette frekvens på København.
KLM vil flyve tre gange på hverdage fra Billund fra 26. marts med Fokker 70-jetfly med plads til 80 passagerer på to klasser og gratis mad og drikke til alle passagerer. De 70 KLM-sæder er det halve af Sterling/Maersk Airs Boeing 737 på Billund passagermæssigt største rute. De nye Billund-afgange er i reservationssystemerne.
“KLM’s investering i Jylland viser vores tro på trafikudviklingen i denne region – og er et direkte resultat af vores samarbejde med rejsebureauer og virksomheder i Jylland”, siger Ramon Delima, Country Manager for KLM i Danmark.
KLM har hver dag 32 fly fra 10 lufthavne i Norden til Schiphol. KLM og partnerne Skyteam-alliancen betjener over 900 byer i 160 lande og seks kontinenter.
PRES PÅ AIR FRANCE OG LUFTHANSA
Efter KLM har oplyst om sit forsvar for Amsterdam-ruten, er presset på de to andre store flyselskaber, som også har brugt codeshare-aftaler med Maersk Air for at made passagerer til deres hubs. Lader Air France og Lufthansa disse feeder-muligheder forsvinde, giver de passagerer til KLM.
Det kan KLM’s ejer, Air France, leve med – det kan Lufthansa ikke. Der var torsdag ikke nyt om planer fra sommerprogrammet fra Billund fra Air France eller Lufthansa.
Lufthansa, der længe har ønsket tre i stedet for de nuværende to daglige frekvenser fra Billund til Frankfurt, arbejder hektisk for at finde en løsning.
Også Air France må på banen. Godt nok vil Sterling opretholde betjeningen af Billund-Paris, men det bliver til sekundære Beauvais, altså ikke den rigtige, Paris CDG, som er vigtig for rejsebranchen, pga. de mange transfermuligheder til andre flyruter.
HB