Turismeomsætningen har fremgang på Djursland. 2008-2013 viser årlig vækst på mere end 3% og en stigning i antal overnatninger på 1,6% fra 2014 til 2015.
Der er et uudnyttet potentiale og Destination Djursland udvikler produkter med oplevelser til mødegæstens faglige program.
På Djursland er der rig lejlighed til at opleve mangfoldighed inden for natur, kultur, historie, gastronomi mv., men ofte når den travle mødeturist ikke at se meget mere end et konferencelokale og mødestedets nærmeste omgivelser. Med det nye tiltag ønsker man at give mødegæsten mulighed for at opleve noget af alt det, som Djursland har at byde på.
Flemming Rasmussen, turismedirektør for Destination Djursland: ”Vi har rigtig mange mødeturister på Djursland, men vi kan også fornemme, at de ikke når at opleve så meget andet end mødestedet. Men mødeturisten vil i langt højere grad end tidligere gerne kombinere sit faglige ophold med oplevelser udenfor mødelokalet. Man taler i udlandet meget om begrebet ’Bleisure’, en sammentrækning af ’business’ og ’leisure’.”
”Vi har i samarbejde med overnatnings- og oplevelsessteder sammensat en lang række forslag til denne type turister. Det er vigtigt, at mødeturisten kommer på tider af året, hvor vi ikke har højsæson og derfor har ledig kapacitet. Vi satser bl.a. på en pressetur for udvalgte journalister og en produktkendskabstur for mødearrangører fra de største virksomheder i landet”, siger Flemming Rasmussen.
Deltagerne i udviklingen er Dronningens Ferieby, Fuglsøcentret, Kaløvig Center, Karpenhøj Naturcenter, Kattegatcentret, Kyst- & Fjordcentret, Kystvejens Konferencecenter, Møllerup Gods, Nationalpark Mols Bjerge, Pindstrup Centret og Ree Park Safari