Nyetablerede VisitNordsjælland har udpeget 47-årige Dorte Kiilerich som sin første turistdirektør. Hun tiltræder i dag, mandag, hendes vigtigste mission er at sætte regionen på landkortet som ferie- og mødedestination. Nyheden fremgår dog ikke af VisitNordsjællands hjemmeside.
Dorte Kiilerich var fra 2006 adm. direktør i VisitDenmark, hun fratrådte i august sidste år pga. ”Mor Karen” videoen på YouTube. Fup-videoen kostede mindst 1,6 mio. kr. – og der var planlagt en række opfølgere.
Bestyrelsesformand i VisitNordsjælland, Peter Rømer Hansen: ”Dorte Kiilerich bliver et stærkt aktiv for turismeudviklingen Nordsjælland. Hun har arbejdet med international turismemarkedsføring og destinationsudviklingen på lokalt niveau. Hun kan samle turismens aktører og opbygge VisitNordsjælland til en synlig og stærk samarbejdsorganisation for alle aktører i Nordsjællands turisme- og oplevelsesøkonomi.”
Om sin nye stilling siger Dorte Kiilerich: ”Jeg er stolt af at arbejde med Nordsjællands turisme. De fire kommuner bag VisitNordsjælland viser stor vilje til samarbejde og en tro på, at Nordsjælland kan få større udbytte af turismen ved fælles markedsføring. Jeg glæder mig til samarbejdet med kommunerne, Wonderful Copenhagen og alle lokalområdets kulturattraktioner, turismevirksomheder, ildsjæle og entreprenører.”
VisitNordsjælland er et nyetableret fælles kommunalt samarbejde mellem Fredensborg, Gribskov, Helsingør og Hillerød kommuner. Selskabets formål er at fremme turismeudviklingen i Nordsjælland. Der er fem medarbejdere i organisationen, der har til huse i Gilleleje samt i Helsingør.
Dorte Kiilerich afløste i 2006 Ulrik Bülow som adm. direktør i VisitDenmark, han havde haft jobbet i to år. Dorte Kiilerich blev i november 2004 salgs- og marketingdirektør i VisitDenmark. Fra 1999 til 2004 var hun regionsdirektør for de nordiske markeder hos Innovation Norway, VisitDenmarks pendant i Norge.