DRF advarer mod useriøse rejsebureauer

2019/08/defaultmain.jpgFor at undgå gentagelser af de uværdige episoder med danske teenagers i Prag under dette års vinterferie, opfordrer Danmarks Rejsebureau Forening børnenes forældre til at stille krav til rejsebureauerne, der sender de unge af sted.

I uge 7 og 8 i år indtog godt 20.000 unge danskere den tjekkiske hovedstad – og det gik ikke stille for sig. Alkoholforgiftninger, slagsmål, smadrede hotelværelser, tilbageholdte busser og knivstikkerier var blot nogle af de historier, der spredte sig i såvel de danske som de tjekkiske medier.

”Det var under al kritik, at enkelte rejsebureauer ikke havde styr på bustransporten til og fra Prag, og at de ikke formåede at skabe trygge rammer for de unge under ferien. Men de unge er ikke uden ansvar. Deres opførsel har haft konsekvenser for Danmarks omdømme i verden og tjekkernes opfattelse af Danmark,” siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Salget af næste års Prag-ture på landets ungdomsuddannelser er i gang. De skulle gerne forløbe mere roligt end i år. Og det kan sagtens lade sig gøre, hvis forældrene stiller krav til rejsebureauet, siger DRF’s direktør:

”Vi har mange gode erfaringer fra vores medlemmer, der hvert år sender tusinder af unge på skiferie i samme periode. Rejserne forløber oftest ganske problemfrit, selv om der – ligesom i Prag – er tale om mange unge i aldersgruppen 16-19 år, som fester og drikker alkohol. Det handler bl.a. om, at vælge et rejsebureau, der er registreret i Rejsegarantifonden og har tilstrækkeligt med kvalificeret personale.”

DRF anbefaler køberne af de unges rejser, typisk forældrene, at være opmærksom på tre områder:

”Rejsebureauet skal være registreret i Rejsegarantifonden – en række nye rejsebureauer præsenterer ungdoms-rejser i en samlet pakke, men via tekniske undvigelsesmanøvrer undgår de den lovpligtige garantistillelse i Rejsegarantifonden. Den er bl.a. forbrugerens garant for at få pengene retur i tilfælde af konkurs.”

Det bør også undersøges, hvordan rejsebureauet sikrer de unge på rejsen. Der skal være tilstrækkeligt med sikkerhedsvagter og dansktalende guider, når rejsebureauet sender de unge til f.eks. Prag. Personalet skal være uddannet i førstehjælp og krisehåndtering og have en klar plan for, hvad de gør, hvis noget går galt.

Som tredje punkt nævner DRF, at pris og kvalitet tit hænger sammen. ”Lyder tilbuddet for godt til at være sandt, er det sikkert også tilfældet. Hav derfor en naturlig skepsis, når man ser et ’godt tilbud’ på en rejse,” hedder det.