DRF: Expedia vildleder forbrugerne

Expedia.dk udsendte efter strejken blandt franske flyveledere ”retningslinjer” for, hvordan kunder er stillet, hvis deres rejse berøres af strejken. Men Expedias pressemeddelelse imponerer ikke DRF.
”Man må forvente korrekte oplysninger, hvilket ikke tilfældet,” siger afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, jurist Jakob Hahn (foto), til takeoff.dk og tilføjer:

Expedia kommer i sin pressemeddelelse med forkerte udsagn om kundens retsstilling og overser fuldstændig EU-lovgivningen (forordning 261/2004 om ”denied boarding”)

Derudover skriver Expedia, at hvis man køber sin rejse som en pakke ”er man sikret.”

”Objektivt er udsagnet korrekt. Har man købt en pakkerejse, omfattet af pakkerejseloven, er man som kunde dækket, men Expedia undlader at oplyse om en væsentlig forudsætning for at man kan opnå denne beskyttelse – at man køber rejsen hos et dansk etableret rejsebureau, der følger de danske forbrugerbeskyttelsesregler,” siger Jakob Hahn.

Expedia.dk er etableret i Las Vegas i USA og er dermed ikke underlagt den danske forbrugerbeskyttelse og heller ikke registeret i Rejsegarantifonden.

”Nærlæses Expedias aftalevilkår, lever deres bestemmelser ikke op til køb af pakkerejser og de regler, der følger af den danske lov om pakkerejser. Fordi Expedia ikke er medlem af Rejsegarantifonden, er deres fremgangsmåde på kant med loven. Det er vildledning.” siger Jakob Hahn.

 

Expedias pressemeddelelse har vanen tro ingen danske kontaktpersoner – kun ”Expedias danske pressekontor.”

Skrevet af Henrik Baumgarten