DRF utryg ved Norwegians langruter

Lars Thykier.

Lars Thykier.

TURISME: Danmarks Rejsebureau Forening savner ombookings-politik på Norwegians langruter. ”Vi blander os ikke i, hvem vores medlemmer booker hos, men nogle af deres forsikringsselskaber har synspunkter på Norwegians manglende back-up planer ved forsinkelser,” siger DRF’s direktør. ”Vi er bedre rustet nu,” svarer Norwegian.

Flyselskabet har haft mange og lange forsinkelser på sine langruter, hvilket selskabet har undskyldt og beklaget. At selskabet ikke har en ”rerouting-politik,” men lader passagererne vente til flyet er lavet, eller erstatningsfly er fremme, kan få nogle rejsebureauer til at undgå at booke Norwegian på langruterne.

Danmarks Rejsebureau Forening er ikke imponeret over Norwegians service på området. DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, siger til standby.dk: ”Vi bad sidste år Norwegian formulere deres rerouting-politik, hvad de vil gøre når en langrute blev forsinket. Normalt ombooker flyselskaber jo strandede passagerer til andre afgange også med f.eks. andre flyselskaber.”

”Jeg fornemmer, at Norwegians politik er, at hvis de ikke flyver til tiden pga. af teknik på flyet, må passagererne vente – også i flere døgn. Vi ønskede, at Norwegian formulerede, hvad rejsebureauer, der havde booket gæster på Norwegians langruter, havde at forholde sig til. Passageren kan gøre krav gældende overfor rejsebureauer, der har booket dem på Norwegians langruter med et pakkerejse-arrangement,” siger Lars Thykier og tilføjer, at indenfor Europa har Norwegian så mange fly, at de typisk kan få passagererne hjem indenfor rimelig tid og dermed også uden erstatningskrav fra de rejsende.

Men mister rejsebureaukunden f.eks. et krydstogt ud af Miami, fordi Norwegian-flyet til eksempelvis Fort Lauderdale er forsinket, kan rejsebureauet hænge på erstatning til kunden.

”Nogle af rejsebureauernes forsikringsselskaber anerkender ikke disse forsinkelser – de mener risikoen ved at flyve med Norwegian på langruterne er for stor og at rejsebureauet kontraherer med en transportudbyder, som ikke leverer som aftalt og ikke har den nødvendige back-up,” siger Lars Thykier.

”Rejsebureauer kan sagtens booke Norwegians langruter, det vil DRF naturligvis ikke blande sig i, vi påpeger blot, at der kan være risiko for, at rejsebureauet kan komme til selv at betale for kundens nye flybilletter eller andre følgeomkostninger som følge af en forsinkelse.”

DRF-direktøren siger, at når Norwegian hævder, at det ikke kan skaffe billetter med andre flyselskaber ved en forsinkelse, så er det ikke det billede der tegner sig, når andre flyselskaber har tilsvarende problemer med deres fly.

Til kritikken fra Danmarks Rejsebureau Forening siger Norwegians marketings- og informationschef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, til standby.dk: ”Norwegian har ingen interesse i, at vores passagerer strander. Nu har vi foreløbig syv B787 Dreamliners. Det giver os flere muligheder for hurtigere at hente strandede passagerer hjem til deres udrejselufthavn. Vi følger vores forpligtigelse over for passagererne – det er hele tiden en opvejning af, hvordan vi bedst muligt får dem hjem ved langruteforsinkelser.”