Centrum af København. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Drop at spille Matador med Københavns hoteller

AKTUEL KOMMENTAR: ”Københavns Kommune kan ikke bare tvangsflytte hotellerne til forstæderne, så fjernes incitament til at bygge nye,” skriver Dansk Erhverv og Nordic Hotel Consulting.

Af Lars Ramme Nielsen, markedschef i Dansk Erhverv, og Christian Kielgast, partner i Nordic Hotel Consulting

Der er historisk stor interesse fra internationale investorer og hotelkæder for at investere i København, og det har i Københavns Kommune ført til en analyse af udviklingen i hotelkapacitet, der udkom kort før jul.

Analysen viser blandt andet, at politikerne på Københavns Rådhus ønsker at sprede turismen mere ud i byen efter logikken ”Hvor der er hoteller, er der også mange turister.”

Kommunen burde dog snarere spørge sig selv om, hvorfor hotellerne i dag vælger at placere sig, som de gør.

Intet er overladt til tilfældighederne, og viden og data er blevet analyseret grundigt, inden et nyt hotel bliver opført på de dyre kvadratmeter i København. Der kigges på god logistik, seværdigheder, oplevelse og levende byliv og frem for alt: hvad hotelgæsterne efterspørger.

Derfor kan man ikke bare tro, at man kan tvangsflytte hotellerne til forstæderne, for så risikerer man at fjerne incitamentet til at bygge nye hoteller.

Største vækst i hotelvolumen sket i nye områder
I stedet for at spille Matadorspil med hotellerne, så bør Københavns Kommune hellere kigge på, hvordan flere dele af byen kan udvikles med øje for oplevelser, seværdigheder og levende byliv, der kan være med til at tiltrække turister. Hvor skal Københavns nye Nyhavn ligge?

Hotelvæksten er sket udenfor de centrale dele af byen. Et andet blindt spot i den analyse, der ellers skal ligge til grobund for den næste generation af hoteller, er, at der kun overfladisk er blevet kigget på, hvor de nye hoteller det seneste årti har placeret sig.

Det fremgår, at 75 procent af værelserne på hoteller og vandrehjem er placeret i Indre By og på Vesterbro, men ser man et spadestik dybere, så er den største vækst i hotelvolumen sket i nye områder som Kalvebod Brygge og i Ørestaden. Med den nye metrolinje til Nordhavn og snart også til Sydhavn, er det også blevet attraktivt at placere hoteller her.

I det seneste årti har hotellerne også åbnet sig mere op for byens borgere og virksomheder. Det er derfor en fejlslutning at tro, at hoteller kun er til for turister. De fleste hoteller vil også gerne være noget for dem der bor i og udenfor København.

Klasseeksempler på dette er de to nyere hoteller, Villa Copenhagen ved Hovedbanegården og Hotel25 hours ved Rundetårn. Store historiske bygninger, der transformeret til hoteller med restauranter og barer, har åbnet sig op for byens borgere og besøgende.

Hoteller i vild forvandling
Analysen fortæller heller ikke om den forvandling som hotellerne i byen har gennemgået det seneste årti. Udvalget af hoteller i København er blevet meget mere mangfoldigt.

Førhen lå de fleste hoteller i den solide mellemskala, og der var meget lidt variation i prisen for et hotelværelse. Det billede har ændret sig markant. I dag har København en mangfoldig hotelscene, og der er hoteller på hele skalaen: luksus, boutique, hotellejligheder og budget.

Et mere mangfoldigt hotelprodukt giver også en mere mangfoldig gæsteprofil. København er i dag attraktiv for gæster der søger den ypperste luksus, og foodies der rejser efter Michelinstjerner, til backpackers der med overnatning på et hostel i Nordvest oplever Københavns kant.

Kommunens analyse nævner selv, at en mulig konsekvens ved et administrationsgrundlag er, at der primært etableres budgethoteller. Det er vigtigt at sikre et diversificeret samlet hoteludbud, og beliggenhed og relevans varierer meget fra segment til segment. En ”on size fits all” tilgang til hoteller og beliggenhed heraf fungerer ikke.

Vi glæder os til dialog med kommunen og stiller gerne vores viden til rådighed. En hotelanalyse bør favne de dynamikker, der råder i hotelmarkedet.

”Analyse af udviklingen i hotelkapaciteten i Københavns Kommune” kan ses via dette link.

Relaterede emner:

Nej tak til Københavns ønske om færre cityhoteller

Københavnsk hotelbygning solgt for 550 millioner kroner

København får og mister nye hotelprojekter