DSB beklager- og varsler mere bøvl

DSB_IC4_in_Aarhus_2Dyrere billetter, forsinkelser, aflysninger og togbusser har de danske togrejsende i stort omfang måttet acceptere i 2016. Desværre er det ikke slut endnu.

DSBs adm. direktør, Flemming Jensen, medgiver i et interview i Politiken, at DSB ikke har leveret varen i år. Han siger også, at selv om han gerne ville fikse problemerne i morgen, så fortsætter de store sporarbejder hen over sommeren.

”Jeg er da bekymret for, hvornår vi er tilbage. Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men det er enormt komplekst”, siger han til Politiken.

DSB vil fra august lave om på køreplanen. så det bliver nemmere at overholde den. Passagerernes rejsetid forlænges, men det medfører ikke prisfald som kompensation. Flemming Jensen beklager over for kunderne, at togdriften ikke har været bedre.

I årets første fire måneder har DSBs tog været langt fra at leve op til de rettidighedsmål, der er fastsat i kontrakten med staten. I april levede 13 af 19 fjern- og regionalstrækninger ikke op til målet.

DSB har i årets første fire måneder måttet punge ud med 9,8 millioner kroner til passagerer som kompensation som følge af rejsetidsgarantien. Det er dobbelt så meget, som DSB selv havde forventet.