Dusørjæger skaffede 9.000 kr.

FLYSELSKABER: Vicedirektør i Forbrugerrådet forstår godt, at flypassagerer bruger ”dusørjæger-firmaer” som Flyforsinkelse.dk for at få penge ud af flyselskaber ved de forsinkelser, flyselskaberne er ansvarlige for. Senest fik en familie fra Aalborg 9.000 kr. – selv om flyselskabet først havde afvist klagen.

Flyrejsende har krav på kompensation når fly aflyses eller forsinkes, hvis flyselskabet er ansvarlig for forsinkelsen. Det siger EU’s direktiv om nægtet ombordstigning.

Men hovedparten af de danske flyrejsende ved ikke, at de kan have krav på erstatning, hvis deres fly bliver forsinket i mere end tre timer eller aflyst, skriver dr.dk og fortæller om 57-årige Kirsten Lange og hendes familie. De skulle i foråret til Lissabon, men starten blev spoleret af flyforsinkelse i Aalborg Lufthavn. ”Der var ingen forklaring. Det var bare forsinket,” siger Kirsten Lange. Forsinkelsen betød, at familien missede deres fly videre. Først et halvt døgn senere nåede de frem til deres destination.

Kirsten Lange sendte en mail til flyselskabet, hvor hun fremsatte erstatningskrav. Men flyselskabet afviste, så hun bad om hjælp fra Flyforsinkelse.dk, som har specialiseret sig i at føre flykunders erstatningssager over for flyselskaberne.

Det lykkedes Kirsten Lange at få flyselskabet til at betale hende en erstatningssum på 9.000 kr., hvoraf 25 pct. gik til Flyforsinkelse.dk.

Ifølge Forbrugerrådet er det kun en tredjedel af de danske flypassagerer, der kender deres rettigheder omkring forsinkede og aflyste flyafgange. ”Hvis man ikke kender sine rettigheder og ikke ved, at man har krav på erstatning, så beder man heller ikke om det og får derfor heller ikke noget,” siger vicedirektør hos Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe, til dr.dk og tilføjer: ”Der er klart billede i vores bevidsthed om, at en del flyselskaber gør, hvad de kan for at fortolke reglerne på en måde, som er til gavn for dem selv.”

Han forklarer, at flyselskaberne typisk vil være undtaget fra at kompensere deres kunder, hvis særlige omstændigheder, force majeur, kan begrunde forsinkelserne.

”Det afgørende er, om det er noget flyselskaberne har en mulighed for at gøre noget ved eller ej. Hvis en storm gør det umuligt at lette, er det force majeur. Men med tekniske problemer, mener vi, at det må være flyselskabernes eget ansvar, at de har deres materiel i orden,” siger Vagn Jelsøe bl.a. og tilføjer, at der er to veje, hvis flyselskaberne afviser ens krav:

”Man kan klage til Trafikstyrelsen. Den anden mulighed er at henvende sig til nogle af de firmaer, der har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med at få deres krav gennemført. Det kan jeg godt forstå, at folk gør, for det er måske en meget simpel måde at gøre det på. Men selve det at skulle betale et firma for at få sin retsmæssige erstatning, kan man godt diskutere.”