Dyrt med billige flyrejser

Selv om de meget lave priser i første omgang er godt nyt for de rejsende, mener forbrugerorganisationen, at prisen hos for eksempel Ryanair kan blive så lav, at det tvinger knap så økonomisk stærke flyselskaber ud af markeder med ringere knkurrence som følge, skriver politiken.dk.

 

Lige nu er situationen den, at Ryanairs strategi går ud på at underbyde alle konkurrenter for at øge antallet af kunder, og det kan ifølge Rochelle Turner, ansvarlig for ferier og rejser i Which, føre til lukning af andre selskaber med mindre konkurrence og stigende priser til følge.

Hos den europæiske sammenslutning af flyselskaber, AEA, ventes krisen at ramme de konventionelle flyselskaber hårdt i år. Her siger adm. direktør for markedsresearch Sue Lockey, at man venter det værste år i mands minde.

I øvrigt er der skepsis hos Which med hensyn til flere lavprisselskabers markedsføring, fordi en række ekstra gebyrer er med til at fordyre lavprisrejserne betydeligt, en skepsis, som deles af chefkonsulent i Forbrugerrådet Benedicte Federspiel, der tvivler på, om priserne hos for eksempel Ryanair er så lave, som selsabet giver indtryk af – ikke mindst på grund af ekstra gebyrer og reduceret service, som for eksempel betaling for at checke ind og kun online.

Ifølge en undersøgelse gennemført af The Sunday Times tidligere i år viste det sig, at når man regner med, at passagererne medbringer bagage, betaler med kreditkort og vil checke ind i lufthvnen, ville de etablerede selskaber som British Airways ofte være billigere end for eksempel Ryanair.

Skrevet af Flemming Juul