Ikke udelt begejstring over lufthavns overskud

Københavns Lufthavn fik som allerede bekendt endnu et rekordoverskud i fjor, men i stedet for ideel glæde udløser det i dag i Berlingske Business en række barske kommentarer fra kunderne, nemlig flyselskaberne.



Hårdest i deres kritik er Easyjet og Sterling, men mest rammende er måske Sam Heine, skandinavisk direktør for British Airways. Han siger til bladet: “Man kan konstatere, at konkurrencen blandt luftfartsselskaberne er ekstrem hård, hvilket kommer kunderne til gode.



Men, når vi selv kommer som kunder til Københavns Lufthavn, så har vi i modsætning til vore kunder intet alternativ. Dermed afspejler lufthavnens prisstruktur ikke den situation luftfartsselskaberne befinder sig i.”



Til de mange kritiske røster siger adm. direktør Niels Boserup, Københavns Lufthavn: “Vi har en forretningsmæssig aftale med flyselskaberne, som de selv har skrevet under på, og som blandt andet indeholder en afgiftssænkning. Jeg har normalt det princip, at når jeg indgår en aftale, så er det mærkeligt at være utilfreds med den samme aftale bagefter”.

Skrevet af