Passager nr. 500.000.000 har passeret Københavns Lufthavn

I dag går cirka 55.000 passagerer gennem lufthavnen hvert døgn året rundt og i går, søndag, rundede det samlede passagertal en halv milliard.



I de første år efter åbningen i 1925 bestod lufthavnen i Kastrup af græslandingsbaner, et par hangarer og en terminal i træ. Der blev udelukkende fløjet om sommeren og normalt kun i godt vejr, da piloter og passagerer sad ude i fri luft. I løbet af åbningsåret benytter godt 5.000 passagerer lufthavnen, oplyser lufthavnen i en gennemgang af sin historik.

I 1939 var det årlige passagertal 72.000 – og lufthavnen fik sin nye, moderne terminal tegnet af arkitekt Vilhelm Lauritzen.



Året efter afslutningen af 2. Verdenskrig, fik lufthavnen i 1946 sin første interkontinentale rute – American Overseas Airlines til New York – og samme sommer betjente flyselskaber fra otte lande lufthavnen og passagertallet endte på 230.000.



I 1954 åbnede SAS verdens første polarrute – til Los Angeles – og to år senere rundede det årlige passagertal én million, i 1957 landede det første jetfly og i 1960 blev den nuværende Terminal 2 indviet – året efter var passagertallet to millioner.



I 1969 flyttede indenrigstrafikken til Terminal 1 og ti år senere kom lufthavnen for første gang over 10 millioner passagerer på et år.

I 1995 runder lufthavnen 15 millioner passagerer og i 1998 indvies den nye deltaformede Terminal 3 med tilhørende togstation.

Sidste år nåede antallet af passagerer næsten op på 20 millioner, som flyver til og fra lufthavnens 130 destinationer.



“En by af Københavns størrelse vil altid have en lufthavn, men det er ikke en naturlov, at denne lufthavn også er regionens vigtigste knudepunkt med ruter til hele verden. Takket være en aktiv indsats fra lufthavnens og regionens side, og senest politikernes afskaffelse af passagerskatten, kan vi i stigende grad tiltrække nye flyselskaber til gavn for udviklingen i København og Øresundsregionen,” siger lufthavnens adm. direktør, Niels Boserup, som også fremhæver lufthavnens takster og serviceniveau.

Skrevet af