Lufthansa og Qantas klar med nye sparerunder

Lufthansa-gruppen strammede onsdag yderligere livremmen som følge af, hvad bestyrelsen kalder, ”en alvorlig forværring af forretningsforholdene.”



Bestyrelsen stoppede med øjeblikkelig virkning for nyansættelser, kom med endnu en spareplan, denne gang til ca. 1,5 mia. DKK, og meddelte, at det trækker endnu ti fly ud af trafik på tysk indenrigs og de europæisk ruter. Dermed har LH og dets regionale partnere taget hhv. 31 og 15 fly ud af trafik de seneste måneder.



Faldende salg af business class-billetter og stadig lavere priser på de, der bliver solgt, har bragt en negativ start på det nye år. Dette tager Lufthansa nu konsekvensen af.



LUFTHANSA OG AUSTRIAN TIL KAMP MOD LAVPRISSELSKABER


Sammen med Austrian Airlines lancerer Lufthansa fra på mandag et initiativ i kampen mod lavprisselskaberne. Det sker ved selv at tilbyde lavere priser på de to selskabers flyvninger mellem Tyskland og Østrig. Fra på mandag vil LH/OS-billetter koste 139 euro med skatter og afgifter retur mellem 12 tyske og seks østrigske lufthavne – der er nærmest ingen begrænsninger i billetten. LH og OS undersøger, om tilbudet skal udvides til andre europæiske lufthavne.



OGSÅ SPARERUNDE HOS QANTAS




I Australien ligger Qantas lunt og godt i svinget med et overskud sidste regnskabsår (01JUL01-30JUN02) på AUD 631 millioner før skat – på trods af 11SEP01, på trods af en flådeforøgelse på 29 fly + 11 nye leasede fly, på trods af to mindre australske selskabers sammenbrud, hvor Qantas måtte træde til med ultrakort varsel, og på trods af en personalestigning på 1.500 til lidt over 33.000 medarbejdere.



De gode takter fortsætter i det nye regnskabsår 2002/03. Halvårsresultatet for JULI/DEC02 er netop offentliggjort og viser en omsætning på AUD 5,9 milliarder og et overskud før skat på AUD 513,1 million, svarende til ca. DKK 2.1 milliard. Over halvdelen af resultatet stammer fra selskabets internationale ruter.




Alligevel reber Qantas sejlene og har reduceret sine aktiviteter fra den kommende nye fartplan, ligesom man regner med at få brug for omkring 1.500 færre medarbejdere. Reduktionen kan ske ved orlovsordninger, førtidspensioneringer og naturlig afgang.

Skrevet af