SAS-chef: Nyt system er en fordel for rejsebureauerne

Indførelsen af et fuldstændig forandret pris- og billet system i det danske SAS bliver en fordel for rejsebureauerne. Det vurderer det danske flyselskabs viceadministrerende direktør, Jens Wittrup Willumsen. Til Stand By siger han, at alene den kendsgerning, at der fra 1. september bliver mulighed for at sælge de samme billettyper via samtlige selskabets salgskanaler må være en fordel. Hidtil har rejsebureauerne f.eks. ikke haft adgang til Snowflake priser via GDS-systemer, og har således været henvist til at booke disse billetter via Snowflake-websitet til samme priser som forbrugerne.
For rejsebureauer, der har en såkaldt SAP-aftale med SAS, afviser Wittrup Willumsen, aat de nye prissystemer gør tilværelsen mere besværlig. Ganske vist bliver der med den nye prisstruktur tale om betydelige prisnedsættelser på en lang række ruter, men ifølge Jens Wittrup Willumsen er SAP-aftalerne ikke omsætningsafhængige, og han afviser derfor at bureauerne skal løbe stærkere for at nå deres SAS salgsmål. ”Vores ambition er naturligvis, at vi med disse tiltag skal øge vores markedsandel, og det vil gøre det lettere for bureauerne at sælge vores produkter” siger han til Stand By

Skrevet af