Concordens efterfølger testes

Det japanske rumforskningscenter planlægger at tesflyve en prototype af overlydsflyet Concorde, som havde premiere i 1976 og gik ud af drift for to år siden, skriver Jyllands-Posten.



Flyvningen vil ske med et ubemandet fartøj, der skal op på to gange lydens hastighed. Da man forsøgte fra japanernes side gik det galt. Og det er der stor risiko for, at det også vil gøre denne gang. Dengang styrtede flyet ned i ørkenen, fordi det blev frigjort fra sin bæreraket for tidligt.



Hvis det nogensinde lykkes at få flyet godkendt til passagertransport vil en flyvning fra Tokio til Los Angeles blot vare fire timer for de ca. 300 passagerer.



Det troede man også med Concorden (op til 200 pax) , indtil man opdagede, at den kun var i stand til at medtage 90 passagerer, hvis der skulle være tilstrækkeligt med brændstof til en så lang flyvning.



Derfor blev driften aldrig fornuftig, og derfor blev der aldrig bygget en ny serie. I øvrigt blev Concorden forbudt i de fleste lufthavne verden over på grund af støjniveauet.



Meget kan man sige om japanernes forsøg, men det er næppe et fly branchen i dag på nogen måde efterspørger.

Skrevet af