Den 1. november 1964 blev Billund Lufthavn officielt indviet. Det skete ved åbningen af indenrigsruten Billund – Kastrup, som SAS fløj med datidens populære propelfly, Convair 440 Metropolitan…
Man fristes til at sige, at der ikke er sket meget – SAS flyver stadig som eneste mellem Billund og Kastrup, og stadig med propelfly.
Det er ingen hemmelighed, at SAS tvivlede på, at der var passagerunderlag for den nye rute dengang i 1964, og der blev stillet garanti for en belægning på 53% det første år og 58% det følgende. Det blev aldrig aktuelt at anvende garantierne, oplyser lufthavnens hjemmeside.
Men selvfølgelig er der sket meget for Billund Lufthavn, som i dag er provinsens største – men som stadig ønsker sig en motorvej og togstation.
Straks fra lufthavnens åbning gik udviklingen stærkt, bl.a. med udviklingen af et stort charterrutenet, og i 1984 med den første internationale flyrute fra Jylland, Billund – London, som blev åbnet af Maersk Air.
Maersk Air måtte dengang ikke for SAS’ beskyttende ånder i Trafikministeriet flyve til London – så løsningen blev Southend-lufthavnen over en times togrejse fra London.
Billund Lufthavn markerer jubilæumsdagen på mandag med gratis kaffe i alle caféer, en “historisk” og bemandet udstilling hele dagen, hvor medarbejdere fra Billund Lufthavn fortæller om lufthavnens tilblivelse og vækst – og alle rejsende og gæster i lufthavnen kan deltage i en konkurrence med mange præmier.
I øvrigt bringer lufthavnens udmærkede hjemmeside – bll.dk – hver dag indtil 14. november historiske billeder fra Billund Lufthavn. Illustrationen til denne artikel er netop hentet herfra.
Tagget med: Billund Lufthavn SAS