Oplevelsesindustriens vækst vil fortsætte. Vi vil rejse mere. Nyde natur, kultur og historie i andre regioner, lande og verdensdele. Tidens stærke danske økonomi åbner mulighed for mange til at dvæle ved solkyster, forcere urskove og savanner eller besøge storbyer med kunstneriske og kulturelle oplevelser. Det skaber stadig øget efterspørgsel af piloter. Og i øjeblikket kan de små selskaber ikke holde på deres ansatte, fordi større aktører kan yde bedre løn og ansættelsesforhold – og måske også større oplevelser.
Men, som det fremgår af Berlingske Business onsdag, kommer problemerne med at sikre piloter også til f.eks. Sterling, som selskabets topchef selv spår.
Det betyder færre ruter, færre køb af fly og lønpres, som igen forringer indtjeningen og hæmmer væksten.
De seneste års overenskomststridige strejker vil givet optræde med større hyppighed, hvis piloternes forhandlingsposition styrkes af mangel på kvalificeret arbejdsplads.
På en række andre ekspertområder, hvor Danmark ikke længere er selvforsynende med højtuddannet arbejdskraft og specialister f.eks. i sundhedssektoren, fyldes hullerne ud af medarbejdere fra fremmede himmelstrøg.
Udenlandske piloter er en del af løsningen, men eftersom problemet jo ikke er isoleret dansk, er der også brug for internationale løsninger. Og ligesom sundhedsstyrelsen skal godkende læger, der ansættes på danske sygehuse, må der selvfølgelig foregå en vurdering af udenlandske piloter.
Men i sig selv er det ikke et frygtscenarium, hvis piloters fejlfri engelsk er præget af italiensk eller kinesisk accent i stedet for fynsk eller bornholmsk.
Danske rederier har haft vanskeligt ved at rekruttere de unge til karrierejob på skibe.
I den branche har man længe måttet ty til udenlandsk arbejdskraft på danske skibes kommandobroer. Flere udlændinge i cockpitterne er derfor en helt naturlig udvikling, som vi ikke skal beklage, men til gengæld betragte som et naturligt led i globaliseringen.
Men en kampagne for at vælge en pilotuddannelse burde være en fælles opgave for flyselskaber, der i forvejen arbejder sammen på verdensplan, eller i det mindste for de selskaber, der er nordisk forankret.
Stoppes væksten af personalemangel ikke vil det få uoverskuelige følger på en række fronter. Alternativet til udvikling er ikke stagnation. Det er afvikling.

STANDBY.DK Nyt om rejser

