SAS erkender problemer med fly

Den flytype, som søndag forulykkede i Aalborg, har længe voldt SAS problemer.
Flyets teknik har flere gange svigtet og medført forsinkelser, aflysninger og sikkerhedslandinger.
Så tidligt som i 2002 havde SAS problemer med landingshjulene på Q400-flyet, hvor piloten ikke kunne få landingshjulene ned under en flyvning mellem Sverige og Danmark. Det lykkedes til sidst for piloterne at få hjulene ned, og flyet blev landet uden problemer.

”Vi har haft flere tekniske problemer med Q400 end med den øvrige flåde, men ikke af en karakter, som har skadet flysikkerheden,” siger Ola Reinholdt, flyvechef i SAS.

Gentagne gange har andre flyselskaber rapporteret om problemer med landingshjulene.
Det japanske flyselskab Air Nippon Airlines valgte tidligere på året at tage 13 Q400-fly ud af drift, efter at et Q400-fly måtte lande uden næsehjulet og derfor kurede hen ad landingsbanen. I 2004 havde flyselskabet problemer med at højre hjul brød sammen på et Q400-fly under landing og i 2006 kunne et Q400-fly ikke sænke landingsstellet.
Derudover udsendte den canadiske fabrikant Bombardier sidste år en advarsel, hvor flyselskaberne bliver pålagt inden 30 dage at udskifte reservedele for at undgå problemer med højre landingshjul.

SAS-koncernens flyvechef fastslår, at det forulykkede fly har været gennem alle nødvendige servicetjek.
”Vi har overholdt alle servicecheck. De seneste år har vi gjort en stor indsats for at sikre, at vores fly altid er luftdygtige,” siger Ola Reinholdt.

Ifølge den svenske havarikommission, er problemet bl.a., at der er dårlig kommunikation mellem den canadiske producent Bombadier og SAS. Det er Ola Reinholdt ikke helt enig i.
”Det er en gråskala og ikke kun sort eller hvidt. I mange relationer kan man gøre det bedre, end man gør. Det indebærer ikke nødvendigvis at det er dårligt. Kun at det kan gøres bedre,” siger han.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 11. september, 2007)

Skrevet af