Swiss og Lufthansa flytter sammen i Danmark

Selv om de to selskaber flytter sammen i Danmark, forbliver de to organisationer intakt ligesom de to varemærker, Lufthansa og Swiss, fortsat vil køre parallelt.



”Men vi vil selvfølgelig forbedre fælles produkter, bonusprogrammet samt optimere flyveplanen til og fra Danmark, så den giver størst mulig fleksibilitet til vores tre primære lufthavne, Zürich, München og Frankfurt,” siger Lufthansa Danmarks country manager, John Nielsen, til Take Off.



KENDT SAS-ANSAT TIL LUFTHANSA

Ingen ansatte hos Swiss i Danmark mister deres job som følge af familiesammenføringen – dog overgår en Swiss’er til Lufthansa, hvor hun skal tage sig af Lufthansas agenthjemmeside, Lufthansa-experts.dk, og gruppesalg.



Mens Lufthansa i Danmark i dag har seks medarbejdere, er de inden årets udgang ti. Bl.a. begynder 1. november velanskrevne Henrik Bjerregaard fra SAS leisure som sælger hos Lufthansa.

”Jeg er meget glad for at Henrik vender tilbage til Lufthansa, hvor vi fremover vil gøre meget mere ud af leisure, som vi ikke har haft nok fokus på og som Henrik kender rigtig godt,” siger John Nielsen.



Lufthansa-chefen glæder sig også over sine danske trafiktal for Star Alliance-medlemmet.

Sammenlignet med januar til august i fjor, er Lufthansas passagertal fra Danmark i gennemsnit steget 14 %. ”Problembørnene” er Mellemøsten og Afrika, som fra Danmark i perioden faldt 5-7 % sammenlignet med samme tid i fjor,” siger John Nielsen.

Over halvdelen af Lufthansas passagerer fra Danmark rejser til hhv. Nordamerika og Asien.



I øvrigt havde Lufthansa-koncernen 4 % mere trafik i september sammenlignet med september sidste år. Der var 0,8 % flere passagerer – det samlede passagertal endte på 4,8 millioner og loadfaktoren steg til 79 %.



SWISS LAVER DATTERSELSKAB

Mens Swiss International overtages af Lufthansa, skal nyt datterselskab, Swiss European, udføre selskabets regionale flyvninger i Europa, oplyser Swiss.



I øvrigt var Swiss’ kabinefaktor i årets første ni måneder 79% – en forbedring på 4 % sammenlignet med samme periode sidste år.

På de oversøiske ruter var kabinefaktoren 85 %, en forøgelse på 4 % – og på de europæiske strækninger 67 %. Swiss forklarer fremgangen med færre flyvninger med større fly for at konkurrere med lavprisselskaberne.



Swiss havde 7,3 mio. passagerer i årets første ni måneder – en stigning på næsten 5 %.



HB

Skrevet af