Skandinavien i top med salg af tjenester

For at hjælpe den øvrige branche til bedre resultater har Amadeus kortlagt, hvordan rejsebureauerne kan øge indtægterne. I følge rapporten mener 34% af rejsebranchen, at de faldende indtægter på billetpriserne er den største udfordring i dag. Rapporten ’Catch the Fees’ viser, at provisionen på billetpriserne fra flyselskaberne på visse markeder er faldet fra ca. 10% i 90’erne til 0 i dag.

”Vi arbejder med rejsebureauer på lokalt og globalt plan og har udviklet en løsning, som kan fjerne problemet med faldende provision for hele branchen. Ved at følge anvisningerne i rapporten kan rejsebureauerne hæve indtægterne og øge salget”, siger Anders Bengtson, manager corporate & marketing communications.

Undersøgelser viser, at kunderne er villige til at betale for de tjenester, som de forstår værdien af. På dette område har rejsebureauerne i Skandinavien og USA været dygtige. Rapporten fra Amadeus indeholder anvisninger på, hvordan rejsebureauerne kan vende trenden:

Gennemføre et salgsprogram, hvor personalet uddannes i hvilke produkter, der giver den bedste fortjeneste – forklare de nye serviceafgifter for kunderne og begrunde afgifterne med god service -automatisere afgiftsprocessen for at undgå fejl og øge såvel effektiviteten som produktiviteten – identificere de serviceområder, som kunderne sætter størst pris på og er villige til at betale for. De serviceområder, som undersøgelsen peger på, er rejseplanlægning, separat hotelbooking, krydstogter og frequent flyer-reservationer.

Skrevet af