Efter overtagelsen af dele af det opløste airberlin, udvider lavprisselskabet sit rutenet i Tyskland og bliver dermed det første udenlandske flyselskab, som for alvor tager konkurrencen op med Lufthansa.
Mens Lufthansa købte størstedelen af konkursramte airberlin, investerede easyJet 40 millioner Euro for de resterende dele og ved at tilføje flere indenrigsflyvninger i Tyskland, forventer det britiske lavprisselskab at forøge passagertallet i Tyskland fra otte til 18 millioner passagerer i år, siger easyJets Europachef Thomas Haagensen til den tyske Handelsblatt.com.
Det er planen at placere 25 easyJet-fly i Berlin-lufthavnen Tegel foruden de 12 fly, som selskabet allerede har baseret i den anden Berlin-lufthavns Schönefeld. Det gør Berlin til easyJets næststørste hub i Europa efter London Gatwick. Ifølge Thomas Haagensen vil easyJet allerede denne vinter betjene 19 destinationer fra Tegel, herunder vigtige business-destinationer som København, Wien, Zürich, og Stockholm, samt 40 destinationer til sommer.
Den ambitiøse plan er en udfordring – ikke blot til Lufthansa – men også til lavprisrivalen Ryanair. Da airberlin krakkede, beskyldte Ryanair, der satser mest på Frankfurt, Lufthansa for at have indgået en forhåndsaftale om at overtage hele airberlin, og det var måske medvirkende til, at man ikke fik en del af kagen, som easyJet nu er løbet med.
Øget konkurrence i Tyskland
easyJets investering bydes velkommen af Lütke Daldrup, CEO for Berlins lufthavne. “Der er atter konkurrence på det tyske flymarked”, sagde han ved åbningen søndag af easyJets flyvninger fra Tegel til Frankfurt, Stuttgart, München og Düsseldorf, ruter, som længe har været domineret af Lufthansa og datterselskabet Eurowings.
Relaterede artikler: