Måske skulle Take Off lave en quick poll på vor hjemmeside med dette spørgsmål: “Meddeles det i år, at Swiss skal med i Star Alliancen”?
Svaret bliver formentlig et ja. Ikke mindst efter Swiss netop har meddelt, at det trækker følehornene til sig og alligevel ikke gider være med i Oneworld-alliancen. Årsagen er angiveligt, at Oneworlds største europæiske spiller, British Airways, ikke ville acceptere schweizernes krav til bevarelse af Swiss’ bonusprogram.
Derfor droppes nu- fra udgangen af sommerprogrammet -al codeshare mellem de to selskaber, undtagen på BA’s rute mellem London Heathrow og Geneve.
Swiss ønsker ikke at give afkald på Swiss Travel Club- medlemmer for at kunne blive en del af Oneworld. I forhandlingerne har Swiss sagt, at BA skulle behandle Swiss på samme måde som de andre europæiske partnere i Oneworld, som alle har deres eget frequent flyer program, men dette har British Airways afvist. Siden forhandlingerne med British Airways begyndte i efteråret er Swiss’ økonomiske situation blevet væsentlig forbedret, hvilket har stillet Swiss i en stærkere position.
Swiss’ beslutning om ikke at indtræde i Oneworld vil ikke have nogen konsekvenser for Swiss’ samarbejde med de andre Oneworld-medlemmer. Swiss Travel Club fortsætter som hidtil, hvor medlemmerne kan optjene miles på Swiss og dets partnere, American Airlines, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Qantas, Malaysia Airlines, SN Brussels Airlines og Ukraine International samt indenfor biludlejning og hoteller.
Spørgsmålet er så for Swiss, hvad gør vi nu? Et godt bud er at Lufthansa igen kommer på banen. Lufthansa benægter dog indtil videre interessen for at Swiss skal overtages eller med i Star Alliancen.
Tagget med: American British Airways Brussels Cathay Pacific Heathrow Iberia Lufthansa Malaysia Airlines Oneworld Qantas Swiss