Nyt netværk skal trække turistoplevelser til København

København og Danmark skal i den europæiske event-elite. Målet er at gøre hovedstadsregionen mere attraktiv at besøge, arbejde, bo og investere i. Midlet er et nyt virksomhedsnetværk, Copenhagen Alliance, som bl.a. skal videreudvikle eksisterende begivenheder, trække store begivenheder til København og skabe nye events inden for sport og kultur.



”Fra at have været et turismefænomen, spiller oplevelser nu en hovedrolle. Tendenser peger i retning mod et stærkt netværk, og det er dét, vi er ved at bygge op nu. Målet er 15-20 virksomheder, siger Lars Bernhard Jørgensen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen, der står bag initiativet til Copenhagen Alliance.



Regeringen har ifølge WoCo beregnet, at omsætningen inden for oplevelsesøkonomien er 175 mia. kr. om året, og at 170.000 er beskæftiget i oplevelsesrelaterede brancher.



”Som Skandinaviens største flyselskab og med København som vigtigste lufthavn, er det naturligt, at SAS går med i netværket. Flere events betyder flere besøgende og dermed flere flypassagerer. Det indebærer også flere hotelovernatninger, som vil komme Radisson SAS- hotellerne til gode,” siger viceadm. direktør i SAS Danmark Jens Wittrup Willumsen.



Vibeke Vesta, Business Development Director i WoCo, skal udvikle netværket og vil kontakte virksomheder med henblik på at deltage i Copenhagen Alliance.

Skrevet af