Regeringen blæser på dansk turisme

Kritikken fra turisterhvervet kom efter økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen onsdag afleverede regeringens turistpolitiske redegørelse til Folketinget. Den rummer ingen løfte om offentlig investering.



”Siden 1995 har Danmark mistet 16 % af sine udenlandske overnatninger, alene i 2005 forsvandt ca. 5 %, svarende til én million. I sådan en situation havde vi forventet, at Bendt Bendtsen var kommet med et klart bud på, hvordan vi vender udviklingen,” siger Lone Njor Hulth, direktør i Horesta og talsmand for de fem største brancheorganisationer, samlet i Turisterhvervets Samarbejdsforum.

Det tæller udover Horesta også Feriehusudlejernes Brancheorganisation, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Campingrådet og Danmarks Vandrerhjem.



”De udenlandske turister kommer ikke til Danmark, hvis vi ikke fortæller om alt det gode, vi kan byde på. Derfor skal der fuld tryk på markedsføringen, og her er regeringens bud på vækst aldeles utilstrækkelige og dybt skuffende,” siger Lone Njor Hulth.



Siden midten af 1990’erne har bevillingerne til den statslige markedsføringsorganisation VisitDenmark været på retur. I 2006 udgør de 112 millioner kroner.



Til sammenligning mistede staten 100 millioner kroner i indtægter i 2005 pga. manglede udenlandske overnatninger. Samtidig tabte erhvervet 385 millioner kroner i omsætning og over 600 arbejdspladser, siger de fem foreninger.



Lone Njor Hulth siger: ”Langt størstedelen af turismemarkedsføringen kommer i dag fra erhvervslivet. Men staten er nødt til at engagere sig i markedsføringen af Danmark på et niveau som i vores nabolande. Ellers ryger vi endnu længere ned på hitlisten over rejsemål.”

Skrevet af