Minister mener lufthavnstjek giver falsk tryghed

Ministeren skriver i brev til EU’s transportkommissær, Jacques Barrot, at sikkerheden ikke er til diskussion, men han vil gerne have undersøgt effekten af de tiltag, der er indført i sikkerhedsprocedurer.



Ikke mindst siden britisk politi afværgede et formodet terrorangreb sidste sommer, er der kommet fokus på, hvad der tages med i flyet, skriver Rizau.

Angrebet var angiveligt planlagt med flydende sprængstof, og det har betydet fokus på væsker, lige fra babymad til parfume, i bagagen. Men det har også givet lange køer i lufthavnene, mens passagererne tjekkes og kropsvisiteres.



I brevet til Barrot skriver den danske transportminister, at danske lufthavne og flyselskaber har henledt hans opmærksomhed på, at de udvidede sikkerhedsforanstaltninger gør det svært at yde en ordentlig service.



Derfor hilser Flemming Hansen det velkomment, at væskereglerne skal gennem et halvt-års-tjek.

Og i samme ombæring appellerer han til, at EU bruger anledningen til en grundig analyse af, hvordan den øgede sikkerhed efter den 11. september fungerer.



Flemming Hansens initiativ får ros regeringens trafikpolitiske ordførere. Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre siger til Ritzau:

”Danmark må aldrig blive et svagt led i kæden, når vi taler bekæmpelse af terror. Men der er jo masser af oplagte mål uden for lufthavnene, hvor de, der virkelig har et ondt sigte, kan skade mange mennesker. For eksempel storcentre, togstationer og så videre.”



I en kommentar siger SAS Danmarks pressechef, Jens Langergaard, til Take Off:



“Det er forståeligt, at kunder og også lovgivere stiller spørgsmålstegn ved f.eks. nytten af reglerne om væsker der skal i plastposer. Og ikke mindst på vore kunders vegne hilser vi det velkomment, at trafikministeren vil bede Kommissionen om at man tager et tværgående blik på alle sikkerhedsforanstaltninger.

Sagen er jo, at sikkerhedsreglerne er bygget lag på lag efterhånden gennem de seneste årtier, uden at man nødvendigvis har set på, hvordan de spiller sammen. Men det er også vigtigt at understrege, at det er lufthavnene der udfører kontrollen og at det er lovgiverne på nationalt og europæisk niveau der fastlægger reglerne. Og det er lovgiverne og relevante myndigheder, der har de nødvendige informationer og ekspertisen til at lægge et sikkert kontrolniveau der er effektivt og som ikke generer passagererne eller vore medarbejdere unødigt.”

Skrevet af