SAS klandres for miljøsvineri

SAS’ flyflåde forurener langt mere end for eksempel lavprisselskabernes yngre fly. Det viser en ny undersøgelse fra flyproducenten Airbus. Ifølge undersøgelsen forurener SAS helt op til 20 pct. mere end deres konkurrenter.

Lavprisselskabet Easyjets fly er i gennemsnit blot 2,3 år gamle, og selskabet mener, at der skal mere fokus på de miljømæssige konsekvenser af ældre fly. ”Danmark er et de lande, der er toneangivende på miljøområdet, og det er derfor ekstra vigtigt, at den danske offentlighed kender de faktiske forhold omkring flyselskabernes udledning af CO2,” mener kommerciel direktør i Easyjet, John Kohlsaat, der har ansvaret for de nordeuropæiske aktiviteter.
Easyjet foreslår, at fra 2012 må fly bygget før 1. januar 1990 ikke få tilladelse til at være registreret inden for EU. Det vil ifølge data fra AirCraft Analytical System få betydning for 678 ud af de 3.622 fly, der flyver i det europæiske luftrum. Udskiftes de ældre fly vil det betyde et fald i den samlede CO2-udledning på 4-5 pct.

SAS er dog ikke klar til en udskiftning af selskabets fly. ”Hverken Airbus eller Easyjet skal beslutte, hvornår SAS starter udskiftningen af MD-80’erne. Vi har en afdeling, der foretager analyser af, hvad der er bedst for miljøet, og vores beregninger viser, at det bedste er, at vi venter på, at Airbus og Boeing udvikler næste generation af fly,” siger pressechef Jens Langergaard fra SAS.

(Børsen, d. 22. juni, 2007)

Skrevet af