SAS stopper på Singapore

SAS Danmarks adm. direktør, Susanne Larsen, bekræfter til Take Off rygtet om, at SAS indstiller Singapore. Det er ikke SAS Danmark, som står for ruten, men SAS’ Interkontinentale division, som endnu ikke har informeret rejsebureauerne om beslutningen. Det sker angiveligt først på tirsdag.



Begrundelsen for at skære Singapore væk er ifølge Susanne Larsen, at den giver et betragteligt underskud. Hun tilføjer, at SAS hende bekendt ikke har flere planer om at indstille andre langruter.

Take Off erfarer, at SAS har lavet aftale med Swiss, som fra næste måned er med i Star Alliancen, således at SAS-passagerer til Singapore kan flyve videre med Swiss, når SAS trækker sig fra strækningen.



SAS flyver seks gange om ugen fra København til Bangkok, derfra til Singapore, tilbage til Bangkok og så hjem til København. Det er kun turen til Singapore, som stopper.



Om SAS-flyet skal stå og blomstre hele dagen i Bangkoks lufthavn vides ikke. Det er rigtig dyrt at have et stort fly stående uvirksomt næsten en halv dag.



Muligheden er at flyve hjem igen med det samme – altså en dag-rute fra Bangkok. Eller måske kigger SAS på at vende tilbage til Hong Kong, der er ikke så megen konkurrence fra Bangkok til Hong Kong som til Singapore. Men meget peger på, at SAS istedet vil bruge opholdet i Bangkok til at få lavet teknisk service på flyet.



Mens Singapore bl.a. bruges af fuldt betalende forretningsfolk, er Bangkok mere en leisure-destination – her konkurrerer SAS med Thai Airways’ daglige Boeing 747 fra København. SAS har tidligere meldt, at de har stort millionunderskud på ruten til Bangkok.



SINGAPORE AIRLINES VIL GERNE ØGE PÅ CPH

Når SAS trækker sig fra Singapore, bliver Star-partneren Singapore Airlines ene om at flyve direkte fra Skandinavien til Singapore – det har selskabet gjort de seneste 25 år. Singapore Airlines flyver tre gange om ugen med en Boeing 777 med økonomi- og business class.



Salgsdirektør Allan Hoffery fra Singapore Airlines sagde torsdag til Take Off: ”Vi har selvfølgelig hørt rygterne om at SAS ville stoppe, men dette er første officielle bekræftelse. Vi må så se, hvad vi kan gøre.



”Singapore Airlines begynder fra dette efterår at modtage de første af 75 bestilte Boeing 777-300 til langruterne. Før de kommer har vi ikke ledige fly, vi bare kan indsætte på København. Vi ved endnu ikke, hvordan vort hovedkontor i Singapore vil disponere, men vi har længe ønsket flere fly til København,” siger Allan Hoffery og tilføjer:



”Vi har overskud på ruten til København, som har et stort marked. Rundt regnet skal hver fjerde af vores passagerer til Singapore, resten fortsætter til bl.a. Indonesien, Malaysia, Cambodja, New Zealand og ikke mindst Australien, som Singapore Airlines har 88 afgange til om ugen.”



HB

Skrevet af