Kommentaren/Spidsen: Politisk formynderi hos VisitDenmark

Af Karsten Madsen

Ansvh. chefredaktør, Take Off



VisitDenmark får ny direktør. Herfra skal lyde et oprigtigt ”held og lykke” til Dorthe Kiilerich med opgaven. Den er ikke nem.



For VisitDenmark – der tidligere bar det lidt mere støvede navn: Danmarks Turistråd – er et af de sidste levn fra den tid, hvor politikerne havde direkte indflydelse på erhvervene.



Institutionen er 100 procent afhængig af offentlige midler. Bestyrelsen er politisk håndplukket. Formanden afspejler altid den siddende regerings holdninger. For tiden er det den vellidte og kompetente Niels Nygaard, der bærer turismens gyldne kæder.



Ingen kan sætte en finger på hans kvalifikationer.



Helt som den ny direktør har alle de nødvendige forudsætninger for jobbet.



Men han sidder, hvor han sidder, fordi erhvervsminister Bendt Bendtsen har håndplukket en aktør, som han føler sig politisk tryg ved.



Det kan han roligt gøre.



VisitDenmarks ledelse bider ikke den hånd, der fodrer den. Derfor ser man aldrig den velmenende organisation på tværs af den siddende regerings ønsker sætte en offentlig dagsorden.



Og derfor er der langt mellem pippene fra den nuværende VisitDenmark formand.



Da regeringen for nylig præsenterede sit udspil til turistpolitisk strategi, måtte erhvervsorganisationen Horesta – og enkelte brancheblade – derfor alene stå for de kritiske betragtninger.



Det har altid været vanskeligt at samle turisterhvervet.



Det blev forsøgt med Turismens Fællesråd, der skulle være et modspil til de øvrige daværende erhvervsorganisationer Landbrugsrådet, handelskammeret og Industrirådet. Det lykkedes aldrig trods et dygtigt formandskab af Anne Birgitte Lundholt at skabe en slagkraftig organisation



Den danske turistbranche er som en sæk lopper.



Med meget store hotelkæder og pølsemanden på Allinge Havn som et par af yderpunkterne.



Derfor har politikerne valgt det offentligt finansierede markedsføringsorgan, der også påtager sig opgaven for erhvervets strategier og udvikling.



De folk, der sidder i de nye kontorlokaler på Islands Brygge, er bestemt kompetente, flittige og engagerede.



Men grundlæggende er deres opgave uløselig.



For mon ikke Flemming Østergaard og Parken, fodboldlandshold og håndboldpiger, Mærsk og Operaen, de internationale luftfartselskaber og mange flere helt uafhængigt af den offentligt finansierede organisation har gjort langt mere for markedsføringen end VisitDenmark vil kunne.



Derfor burde den borgerlig-liberale regering leve op til egne intentioner og nedlægge det statslige VisitDenmark og give turisterhvervet friheden tilbage.



De mange sparede penge kunne passende bruges til at lette erhvervets omkostninger og dermed give det kræfter til aktiv markedsføring.


Skrevet af