Effektivisering skal redde SAS

SAS går barske tider i møde. Effektivisering, frasalg og øget produktion vil være den faste dagsorden for SAS i de kommende år, hvis luftfartsselskabet skal kunne fortsætte som selvstændig virksomhed, siger den kommende SAS-formand, Fritz Schur i et interview med Politiken i lørdags.

Selv om SAS-personalet netop har lagt ryg til besparelser på ikke mindre end 14 mia. kr., skal der mere til. De 14 mia. har nemlig ikke resulteret i større indtjening i SAS, men i lavere billetpriser for SAS-kunderne, så SAS har bedre muligheder for at klare sig i konkurrencen.
SAS er ikke livstruet, men har det problem, at det skal anskaffe et meget stort antal nye fly, når vi kommer ind i begyndelsen af det næste årti. Det kræver kapital. Både egenkapital, så der kan lånes penge, og likviditet, så der kan præsteres en udbetaling på de nye fly,” siger Fritz Schur og skyder på, at der skal købes fly for i omegnen af 50 mia. kr.

Den kommende formand vil satse på effektivisering frem for fyringer. ”Hvis man f.eks. kan gennemføre 10 pct. flere flyvninger med det personel, der er, er det da meget bedre. På samme måde, hvis vi kan få lastet 10 pct. mere effektivt, både når det drejer sig om passagerer og bagage. Kan vi få effektiviteten op, betyder det ikke afskedigelser,” siger Fritz Schur.

Skrevet af Simon Jørgensen

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.