Eksplosionsrisiko i Airbus A350-900

Ifølge en hastemelding fra EUs flysikkerhedsafdeling EASA vedrørende Airbus A350-900 kan overhedning af en hydraulikpumpe starte en kædereaktion, som i værste fald kan medføre eksplosion. Alle 100 producerede fly af typen er berørt af advarslen.

“I konstruktionen af A350 er kølesystemet for hydraulik-olien placeret i brændstoftanken”, skriver de europæiske sikkerhedsfolk i de nye Airworthiness Directives (AD). ”Der er konstateret ét tilfælde af overhedning af en hydraulikpumpe, som kan forårsage en hurtigt stigende temperatur i hydraulik-olien”, hedder det i dokumentet, som yderligere advarer om, at det ved uheldige omstændigheder kan medføre antænding af brændstof-luft blandingen.
Airbus har af denne grund ændret sin såkaldte Master Minimum Equipment List (MMEL) for A350-900. Hvis der kommer fejlmeldinger for hydrauliksystemet, må flyet ikke starte.

Lufthansa har i nat ændret sine sikkerhedsforskrifter for alle fire A350-900 i selskabets drift. Personale og teknikere er informeret og håndbøgerne ændret. Det får ingen indflydelse på brugen af flytypen hos Lufthansa, som også er på vej med en softwareopdatering, der skal sikre yderligere overvågning af hydraulikpumpen..

Ifølge en talsmand for Airbus er man gået i gang med overvejelser om et ændret design.