Elendig information om det blå kort

rejseforsikringREJSEFORSIKRING: Regionerne kan simpelthen ikke være bekendt at bilde folk ind, at de sagtens kan klare sig med det blå kort fra august. Samtidig siger en forbrugerrepræsentant i TV2 morgen, at man endelig ikke skal købe gennem rejsebureau, for det er alt for dyrt.

Af Ejvind Olesen

Når staten (regionerne) skal spare 80 mio. kr. om året gælder det om at få det negative budskab til at glide så let ned som muligt. Derfor kan man i den kampagne, som netop er startet, læse et budskab, der næsten kunne lyde ”vi svigter jer ikke”. Nu skal I bare have et blåt EU-kort, når jeres eget gule ikke mere dækker fra 1. august. Der er tre ugers ventetid på det lokale rådhus, men I når det nok.

Nej og atter nej. Det blå kort er et surrogat i forhold til det gule i dag. Begge kort gælder kun i EU-landene. Her er ingen forskel.

Det blå kort kører på lokale forhold. Nogle steder skal man selv af med en vis egenbetaling. Det giver kun adgang til offentlige sygehuse, ikke privathospitaler. Der er ingen direkte kaldevagt som før hos SOS, Europæiske og Gouda, tilbage til Danmark. Groft sagt kan man sige, at man er underlagt noget tilsvarende som 113 (og 112) i Danmark. Uden tanke på ventetid.

De fleste danske forsikringsselskaber vil dække gabet mellem det blå og en ny rejseforsikring. Tilsyneladende er det kun Europæiske (ERV), som siger, at en forsikring hos dem helt overflødiggør det blå kort. Og med den kan man få klart bedre ydelse for 99 kr. om året i et udvidet Europa. Det gælder også Tyrkiet og landene, der rører ved Middelhavet, som det var før i tiden med det gule kort.

Vil man op og have dækning med bl.a. hjemtransport ligger prisen hos både Gouda og ERV på godt 200 kr. (ikke helt sammenlignelige), men et beløb på størrelse med en tredjedel af en parkeringsbøde for et helt års dækning. Er der noget at betænke sig på!?

Formentlig af frygt for ikke at komme til at forfordele forsikringsselskaber, dukker den slags forbrugeroplysning ikke op fra det offentlige.

I modsætning til ERV har Gouda ikke fravalgt det blå kort, men bruger det som basis og lægger egen service ind over. ”Det ser vi ikke som det store problem. Opstår der en akut situation, hvor en af vore kunder ikke har kortet, skaffer vi det, ” siger marketingchef Camilla Kjær fra Gouda.

I går morges i TV2 morgen TV forsøgte en forbruger repræsentant at gøre seerne lidt klogere. Det mislykkedes helt. Der var nul klart sprog og mørk tale, bortset fra en oplysning om, at det blå kort ikke gælder i Tyrkiet.

Værst gik det, da eksperten fastslog, at man i hvert fald ikke skal tegne sin rejseforsikring i et rejsebureau. Det er alt for dyrt, fastlog den pågældende. Mig bekendt er prisen hos de to store blandt  bureauerne, Gouda og ERV, præcis den samme som hos selskaberne selv.

Hvornår lærer det offentlige og dets repræsentanter dog at formidle selv de simpleste budskaber?