EM-håndbold gavner turismen

Ifølge en opgørelse fra Sport Event Denmark, der markedsfører Danmark som attraktiv sportsdestination, vil

europamesterskabet generere en samlet dansk turismeomsætning på 39 millioner kroner. Hertil kommer så yderligere den positive opmærksomhed, som kampene er med til at give Danmark som værtsland, ifølge adm. direktør i Horesta, Katia K. Østergaard.

 

”Det er et vigtigt signal, vi sender, når vi i Danmark formår at hente idrætsbegivenheder og events af denne kaliber hertil.  Værtskabet for så stor og vigtig en sportsbegivenhed som et EM i kvindehåndbold har

selvfølgelig betydning for Danmarks synlighed på verdenskortet”, siger hun.

 

Sport Event Denmark vurderer, at 52.000 tilskuere har indtaget værtsbyerne Århus, Herning og Aalborg under slutrunden. Knap halvdelen er udenlandske gæster, og de vil med et gennemsnitligt dagsforbrug på 700 kr. give Danmark en turismeomsætning på 36,4 millioner kroner. Sammen med indtægter fra besøgende atleter og pressefolk vil den samlede omsætning runde 39 millioner, hvortil kommer omsætningen fra salget af de 66.000 udbudte billetter.

 

Til sammenligning generede IOC-topmødet i oktober 2009 en samlet omsætning på 64 millioner kroner, mens det internationale triatlon stævne Challenge Copenhagen i sommer gav 30 millioner.

Skrevet af Flemming Juul