FLYSELSKABER: Tre gange i januar og februar indsætter Emirates for første gang ekstra afgange på sin daglige rute til København pga. ”ekstraordinær høj efterspørgsel.” Emirates afviser medierygter om rute til Oslo.
30. januar samt 8. og 15. februar får Emirates tre ekstra flyvninger til København med selskabets næststørste flytype, en Boeing B777-300ER, erfarer standby.dk – Emirates største fly er Airbus’ megajumbo, A380, verdens største passagerfly, som Emirates har bestillinger på 140 eksemplarer af.
Emirates, der startede på Københavns Lufthavn i august 2011, flyver i dag dagligt på København med typisk en Boeing B777-300ER med plads til 428 passagerer. Det er fly af samme type som kommer til København på de tre ekstra flyvninger.
Emirates’ danske salgschef, Henrik Lund, siger til standby.dk, at de tre ekstra afgange indsættes ”helt ekstraordinært som følge af høj efterspørgsel fra København. De to ekstra flyvninger i februar er i forbindelse med skolernes vinterferie. Der bliver de tre dage den normale eftermiddagsafgang, mens den ekstra afgang letter om aftenen fra København. Passagererne skal typisk videre til bl.a. Afrika, Australien, Bangkok, Kuala Lumpur og New Zealand.”
”Det er første gang i vores 2½ år på Københavns Lufthavn, at vi indsætter ekstra fly. De tre ekstra fly kommer pga. høj efterspørgsel kombineret med, at Emirates har kunnet finde ledige fly,” siger Henrik Lund. Generelt er de største destinationer for Emirates’ passagerer fra Københavns Lufthavn selve Emirates’ hjemsted, Dubai, fulgt af Bangkok, Sri Lanka, Melbourne og Sydney – men destinationerne varierer afhængig af tidspunktet på året.
Henrik Lund afviser, at Emirates dumper priserne for at tiltrække så mange passagerer, som selskabet flyver med. 42 af de 428 sæder på selskabets daglige afgang fra Københavns Lufthavn er på business class – Emirates tilbyder sine gæster på business class, at de kan blive kørt til og fra lufthavnen i limousine; flyselskabet betaler for de første 40 km. Salgschefen vil ikke oplyse, hvor stor del af passagererne, som tager imod tilbuddet om at blive kørt til og fra lufthavnen.
Til gengæld afviser han, at Emirates har konkrete planer om at udvide sin betjening af Norden ud over de eksisterende daglige ruter til København og Stockholm til også Oslo. ”Jeg har godt set artiklerne, men så vidt vi ved på Emirates’ kontor i København, er dette ren og skær spekulationer fra medierne, vi har i hvert fald intet kendskab til en rute til Oslo,” siger han.
Henrik Lund har ikke noget bud på, hvornår Emirates eventuelt begynder at flyve to gange dagligt på Københavns Lufthavn. På ruten til København har Emirates flest passagerer fra Mellemøsten, Indien, Australien og Kina.
I alt har Emirates 27 ansatte i Danmark, 18 på bykontoret tæt på Rådhuspladsen plus 9 i Københavns Lufthavn.