En kamp at få passagerer på plads

Slottiderne skal holdes og langsom fyldning af flyene kan føre til, at flyet må bede om en ny slottid med tilhørende forsinkelse. Det har fået flyselskaberne til at udtænke forskellige metoder til at få passagererne på plads i flyet så hurtigt som muligt, skriver politiken.dk.

 

En amerikansk professor har for nylig beregnet, at tiden for ombordstigning kunne halveres, hvis man startede med at lukke vinduespassagererne først ombord og herefter passagerer til midtersæderne og sidst passagerer, der har plads ud mod midtergangen.

 

Men det princip er ikke nyt. Det blev for en halv snes år siden forsøgt anvendt af Lufthansa, som måtte opgive systemet igen. Ifølge Monika Müller Søndergaard, der er PR-manager for Lufthansa i Danmark, var et af problemerne, at familier, der havde booket plads på samme række, ikke kunne følges ad ombord.

 

På trods af grundig markedsføring med videofilm og vejledninger om ’Easy Boarding’ princippet, måtte det efter nogle år opgives og erstattes med opfyldning af flyet med de bageste sæder først og siden fremad – et princip, som passagererne gerne samarbejder på.

SAS benytter samme metode, og det skyldes ifølge Anne-Mette Philipsen fra SAS’ pressetjeneste et grundigt analysearbejde, som konkluderede, at den såkaldte sektionsboarding er den bedst egnede. Undtagelsen fra reglen er rejsende på business og economy extra, der kan gå ombord når de vil.

 

Hos easyJet lukkes passagererne ind som de lyster, for der er ingen sædenumre og folk sætter sig, som de har lyst. Ifølge Thomas Haagensen, easyJets Regional General Manager for Nordeuropa, er det nemt for passagererne og sikrer en meget lav rotationstid.

Skrevet af Flemming Juul