En milepæl for Københavns Lufthavn

Standpladsen ved Gate C 39 for enden af Finger C, hvor A380 skal holde. Foto: CPH

Standpladsen ved Gate C 39 for enden af Finger C, hvor A380 skal holde. Foto: CPH

I dag er dagen, hvor Emirates indsætter sin Airbus A380 i fast daglig rute fra København til Dubai.

”I Københavns Lufthavn betragter vi det som en milepæl på vores rejse fra 25 til 40 millioner passagerer om året,” siger adm. direktør Thomas Woldbye.

”De seneste 10 år er antallet af langruter fordoblet til 34. Det er her vi ser en  del af fremtidens vækst – og så skal vi også kunne håndtere de allerstørste fly”.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen deltager i dagens officielle fejring blot en uge efter regeringen offentliggjorde planerne om en national luftfartsstrategi, der skal understøtte arbejdet med at skaffe flyruter, vækst og arbejdspladser til hele Danmark.

Hver flyrute skaber tilgængelighed, vækst og arbejdspladser. En analyse fra Oxford Research viser, at hvis det lykkes Københavns Lufthavn at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året, vil det skabe og fastholde 84.000 jobs, heraf halvdelen i Jylland og på Fyn og Sjælland.

”I dag sætter 3,5 milliarder mennesker sig ind i et fly hvert år. I 2034 vil det tal formodentlig vokse til syv milliarder.  Den vækst skal vi samarbejde om at få vores andel af. Vi konkurrerer benhårdt med andre trafikknudepunkter som Amsterdam og München,” siger Thomas Woldbye.

CPH investerer derfor op mod en milliard kroner om året i at udbygge, forbedre og vedligeholde lufthavnen. Finger C, der har gates til de største fly på de lange distancer, er netop udvidet for 255 millioner kroner. For at gøre plads til den to etagers A380 er der bygget en ekstra bro til cirka 15 millioner kroner.

Lufthavnens 3,3 kilometer hovedbane blev i sommer udvidet og renoveret for mere end 100 millioner kroner med ny belægning, lys og dræn. I den forbindelse blev banen også gjort bredere, så der er plads til A380.