”En virksomhed bør altid være klar til at blive solgt”

René Andersen (foto) pryder forsiden af Stand Bys februar-udgave. Her fortæller han i det store interview om sin rådgivningsvirksomhed, Travelbiz. I interviewet forudser han også en fremtid med færre leisurebureauer.

René Andersen gætter på, at der i første halvår af år formodentlig vil byde på op mod ti virksomhedsoverdragelser. Enten via konsolidering eller fordi en generation af rejsebureauejere nærmer sig pensionsalderen.

 

Han har i øvrigt masser af fusionserfaring; i 2007 sammensmeltede han rejsebureauerne MarcoPolo og MyPlanet, dels sad han i mere end to år i bestyrelsen for verdens største rejsekoncern, TUI Activity, der nærmest hver måned købte et rejsebureau et sted i verden. Da han kom i bestyrelsen, havde denne sektor af TUI 37 rejsebureauer – sidste år var tallet 82. Det har givet ham stor erfaring med beslutningsprocessen ved køb – og faldgruber.

 

”Der er behov for mit nye nicheområde. Hvis man vil sælge et rejsebureau, er der ikke mange med branchekendskab til at hjælpe. Virksomhedskonsulenter har i almindelighed ikke mit netværk og kendskab til rejsebranchen,” siger han bl.a. i interviewet.

 

Her kommer det også frem, at han nærmest kom i rejsebranchen pga. en ”fodfejl.”

 

Læs det store interview i Stand Bys nye udgave.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten