Endelig kom SAS og Singapore Airlines op på mærkerne

Ejvind Olesen.

KOMMENTAR: Det har taget meget længere end ventet, men nu ser vi resultatet, og det blev København, der mod forventning vandt i første omgang. Singapore Air Lines jubler, det samme gør Københavns Lufthavne, men hvor blev SAS af?

Af Ejvind Olesen

Der er snart gået et par år siden, vi hørte om det kommende samarbejde mellem Singapore Airlines og SAS. Synd at sige, at det derefter er gået hurtigt. Parterne vil formentlig henvise til, at man skulle afvente konkurrencemyndighedernes godkendelse, og at det har Singapore været meget længe om.

Jeg tror nu heller ikke, parterne har været helt enige om, hvor meget forlovelse eller bryllup, der egentlig skal være. Aftalen er en joint venture, hvor man deler indtægter og udgifter, koordinere flyruter og har fælles salgsaktiviteter. Som det allerede kendes mellem SAS og Lufthansa og formentlig i endnu stærkere bånd.

Indtil videre flyver SIA ruten, men der er sket noget undervejs. Så sent som i januar i år meddelte SAS i en pressemeddelelse, at man i første omgang vil satse på, at samarbejdet starter med en ny rute mellem Singapore og Stockholm udført af SIA, mens det fastslås, at der er tre ugentlige afgange mellem København og Singapore.

Nu er det pludselig fem ugentlige afgange mellem København og Singapore og indtil videre ingen fra Stockholm. Dengang i januar i år sagde kommerciel direktør Robin Karmark fra SAS:

”På grund af øget efterspørgsel efter rejser til Sydøstasien er vi meget glade for at indgå partnerskab med Singapore Airlines for at kunne lancere en direkte rute mellem Stockholm og Singapore!”

Nu er man åbenbart gladere for at udvide i København, og det er vi danskere da også glade for. Men så må der da komme en forklaring fra SAS på, hvorfor man har skiftet spor. Men nej, ikke et pip.

Københavns Lufthavn udsendte pressemeddelelse om det glade budskab og noget om, hvad det betyder for København. Singapore Airlines fulgte op med en udtalelse fra vicepræsident Mak Swee Wah, som glædede sig over den øgede trafik til København. ”Vi ser frem til en udbygning af samarbejdet af de tætte bånd til SAS for at øge valget for vore passagerer (til Stockholm?).”

Singapore Airlines vader i fly, bestilte i går yderlige fem superjumboer A380. SAS udnytter sine 11 langdistancefly til det yderste. Hvad kan det ikke føre til? Svaret blæser i vinden.

Endelig en virkelig positiv nyhed for SAS med håb om øget indtjening. Men netop nu har man måske så travlt med at forsvare sig, at der slet ikke er tid til et angreb.