Endnu et flyselskab dropper jumbojetten

LUFTFART: Det indonesiske Skyteam-medlem Garuda havde sidste uge sidste flyvning med den ikoniske Boeing B747 – og blev dermed seneste flyselskab til at udfase typen.

Garuda Indonesia, der blev oprettet af den tidligere kolonimagt i Indonesien, Holland, og dets flyselskab, KLM, havde sidste uge sin sidste B747-400 flyvning; selskabet havde tre B747-400 – de kom i 1994 med 428 passagersæder, 42 på business og 386 på economy.

Tidligere fløj Garuda sine B747 fra Indonesien til Amsterdam, Frankfurt og London indtil de fra 2013 blev erstattet af B777-300ER.

Garuda, der ejes af den indonesiske regering, er ikke det seneste flyselskab til at sige farvel til B747. Også amerikanske United Airlines og Delta Air Lines siger i år farvel til sine sidste Boeing 747. Dermed har ingen amerikanske flyselskaber jumbojetten som passagerfly ved årets udgang.

Star Alliance-medlemmet United Airlines flyver 7. november for sidste gang passagerflyvning med sin sidste B747 fra San Francisco til Hawaiis hovedstad, Honolulu. Det er samme strækning, som United i 1970 havde sin første B747-flyvning med.

United Airlines begyndte selv at have Boeing 747 fra 1989. Fra starten af 1970’erne fløj B747 for Continental Airlines, der i 2010 blev opslugt af United.

United har kun den næstnyeste version af B747, B747-400. Den har i Uniteds version plads til 374 passagerer. B777-300ER får hos United plads til 366. United har til sine langruter også Boeing 787-8 og 787-9 Dreamliners med plads til hhv. 219 og 252 passagerer – og fra næste år får United nye Airbus A350 til sine langruter.

Også farvel fra Delta

Delta Air Lines fra Skyteam-alliancen er i dag det eneste andet flyselskab i USA med B747 på passagerruter. Delta forventer også at pensionere sine sidste B747 med udgangen af i år. Delta har ikke selv haft B747, men overtog en række efter selskabet opslugte Northwest Airlines. Hos Delta afløses B747 på langruterne bl.a. af Airbus A330 og de kommende Airbus A350.

Over 1.500 B747

Boeing B747 begyndte at flyve i 1970. Siden er der samlet over 1.500 eksemplarer. Blandt de største brugere af B747 i dag er British Airways, Korean Air og Lufthansa. I dag har Boeing kun bestillinger på 17 B747. I dag samler Boeing kun en B747 hver anden måned.

Tidligere har bl.a. også Air France, Air Canada og Eva Air fra Taiwan udfaset sine sidste B747.​